Affaldsenergi

• Kathrine og Jens

Sæsonen for Folkemøder går snart i gang. Brancheforeningen Cirkulær kan findes på flere af dem i hele landet – og vi stiller gerne op i din event.

• affaldsenergi-1

Restaffaldsmængderne og genanvendelsesgraden viser sig at se noget anderledes ud, end i de beregninger, politikerne vedtog klimaplanen for affald på baggrund af. Det bør dog ikke komme som en overraskelse, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• støvler-tekstiler

Et dansk forbud mod PFAS i tøj og tekstiler er et skridt i den rigtige retning, mener Brancheforeningen Cirkulær. For PFAS er både en udfordring for menneskers sundhed – men også for omstillingen til cirkulær økonomi.

• Energnist - affaldsenergi

CO2-fangst på affaldsenergianlæg er den billigste løsning sammenlignet med biomasse-CCS, viser analyse fra CONCITO og EA Energianalyse. Vigtigt og grundigt indspark i debatten om regulering og udmøntning af støtte, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• Fjernvarme Fyn - Affaldsenergi2

Affaldsenergianlæg kan kun spare halvdelen af en CO2-afgift ved etablering af CO2-fangst med den nuværende implementering af den grønne skattereform. Det forringer businesscasen, advarer Brancheforeningen Cirkulær og Dansk Fjernvarme.

• Stigeø - deponi
    Pressemeddelelse

Klimarådets årlige vurdering af regeringens klimapolitik advarer fortsat om, at CO2-gevinsterne ved flere affaldstiltag er forbundet med høj risiko, ligesom CCS-redskabet risikerer at komme i spil for sent. Hurtig implementering af såvel grøn skattereform som CCS-aftale er fundamental, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• Flyveaske
    Af

Brancheforeningen Cirkulær og Dansk Restprodukthåndtering

Udgivet

• affaldsenergi og kran
    Pressemeddelelse

Mange gode elementer i regeringens udspil, der skal skabe gunstige rammer for investeringer i CO2-fangst på affaldsenergianlæg. Men den fortsatte dødstrussel over 30 pct. af kapaciteten risikerer at spænde ben, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• affaldsenergi-1

Det er positivt, at regeringen fastholder fokus på CCS fra affaldsenergi i sit årlige klimaprogram. Men en løsning for rammevilkår haster, mener Brancheforeningen Cirkulær. Og usikkerheden ved selve konkurrenceudsættelsen består.

• himmel-1
    Pressemeddelelse

Den 1. september skifter Dansk Affaldsforening navn til Brancheforeningen Cirkulær. Det afspejler, at cirkulær økonomi er meget mere end affaldshåndtering – og at forventningerne til kommunernes rolle i omstillingen er tårnhøje.