Klima

• Kathrine og Jens

Sæsonen for Folkemøder går snart i gang. Brancheforeningen Cirkulær kan findes på flere af dem i hele landet – og vi stiller gerne op i din event.

• affaldsenergi-1

Restaffaldsmængderne og genanvendelsesgraden viser sig at se noget anderledes ud, end i de beregninger, politikerne vedtog klimaplanen for affald på baggrund af. Det bør dog ikke komme som en overraskelse, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• Energnist - affaldsenergi

CO2-fangst på affaldsenergianlæg er den billigste løsning sammenlignet med biomasse-CCS, viser analyse fra CONCITO og EA Energianalyse. Vigtigt og grundigt indspark i debatten om regulering og udmøntning af støtte, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• Fjernvarme Fyn - Affaldsenergi2

Affaldsenergianlæg kan kun spare halvdelen af en CO2-afgift ved etablering af CO2-fangst med den nuværende implementering af den grønne skattereform. Det forringer businesscasen, advarer Brancheforeningen Cirkulær og Dansk Fjernvarme.

• Hanne-Johnsen-Sofie-Rask
    Debat

Nye beregninger viser, at affaldssortering sparer hundredtusinder ton CO2. Sofie Rask og Hanne Johnsen, specialkonsulenter i Brancheforeningen Cirkulær, har været med til beregningerne, og giver i et debatindlæg i Klimamonitor indsigt i beregningerne.

• Stigeø - deponi
    Pressemeddelelse

Klimarådets årlige vurdering af regeringens klimapolitik advarer fortsat om, at CO2-gevinsterne ved flere affaldstiltag er forbundet med høj risiko, ligesom CCS-redskabet risikerer at komme i spil for sent. Hurtig implementering af såvel grøn skattereform som CCS-aftale er fundamental, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• affaldsenergi og kran
    Pressemeddelelse

Mange gode elementer i regeringens udspil, der skal skabe gunstige rammer for investeringer i CO2-fangst på affaldsenergianlæg. Men den fortsatte dødstrussel over 30 pct. af kapaciteten risikerer at spænde ben, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• glas-container
    Debat

Elbiler, vindmøller og landbrug tager ofte overskrifterne når det handler om at reducere CO2-udledningerne. Men cirkulær økonomi er et overset værktøj – især når vi kigger ud over Danmarks – og klimalovens – snævre grænser. Det skriver Jens Bomann Christensen i Altinget.

• RCV-genbrug-byggematerialer
    Debat

Dansk Erhverv og Brancheforeningen Cirkulær opfordrer regeringen og Folketingspolitikerne til at fastholde det momentum, som loven om selektiv nedrivning har skabt, så den grønne omstilling af bygge- og anlægssektoren ikke går i stå. Vi har brug for flere ændringer i den samlede regulering af byggeri, finansiering og affaldshåndtering, skriver Henrik Friis og Jens Bomann Christensen.

• MagnusHeunicke-rådsmøde-dec2023

Ministerrådet fastholder mål for genbrug af emballager, hvor EU-Parlamentet gav efter for industripres. En redningskrans for miljøet, mener Brancheforeningen Cirkulær, der dog forudser gyserforhandlinger, når EU-institutionerne mødes til den endelige armlægning.