Affaldsenergianlæg ved Aarhus

Flere affaldsenergianlæg arbejder med CO2-fangst, blandt andre AffaldVarme Aarhus, som vil fortælle om sit projekt på webinaret. Foto: AffaldVarme Aarhus.

Webinar: Klar bane for CO2-fangst og -lagring

Temadag
-

Affaldsenergisektoren kan levere et omkostningseffektivt CO2-reduktionsbidrag til 70 %-målet. Det dykker vi sammen med blandt andre Klimarådet, GEUS og CONCITO længere ned i på denne webkonference.

Da regeringen i slutningen af september præsenterede sit klimaprogram, stod det klart, at CO2-fangst vil spille en helt central rolle, hvis vi skal leve op til 70%-målsætningen.

Energiudnyttelse af restaffald vil fortsætte i mange år, og det rejser for affaldssektoren en række spørgsmål:

• Hvad koster CO2-fangst på affaldsenergianlæg?
  • Hvad skal der til?
  • Hvornår kan anlæg til fangst være klar?
  • Hvornår er CO2-lagringen klar?

En helt ny rapport, som Rambøll har udarbejdet, viser, at affaldsenergianlæggene kan fange CO2 til meget overkommelige omkostninger. Men det kræver rammer og ikke mindst løsninger for transport og den endelige lagring af CO2.

På denne webkonferencen d. 21. januar sætter vi proportioner på de indsatser, der skal til, for at skabe den samlede værdikæde fra fangst til endelig lagring for at sikre en omkostningseffektiv CO2-reduktion.

• 10:00 - 10:10
    Velkomst v. Mikkel Brandrup, Brancheforeningen Cirkulær
  • 10:10 - 10:35
    Hovedresultaterne af ny undersøgelse af CO2 fangst i affaldsenergisektoren v. Nils Chr. Holm, Rambøll
  • 10:35 - 11:00
    Hvordan er CO2 lagringsmulighederne i dansk undergrund? v. Lars Henrik Nielsen, GEUS
  • 11:10 - 11:25
    Hvordan ser Dansk Fjernvarme på CO2-fangst og mere fjernvarme? v. Kim Mortensen, Dansk Fjernvarme
  • 11:25 - 11:35
    Hvordan ser Klimarådet på potentialet fra affaldsenergisektoren? v. Poul Erik Morthorst / Jacob H. Zeuthen, Klimarådet
  • 11:35 - 11:50
    Scenarier for CCU/CCS i samspil med energisystemet. v. Anders Bavnhøj Hansen, Energinet
  • 12:00 - 12:40
    Frokostpause
  • 12:40 - 13:00
    CO2-fangst på ARC – potentialerne for affaldsenergisektoren. v. Jacob H. Simonsen, Amager Ressource Center (ARC)
  • 13:00 - 13:15
    Strategisk energiplanlægning og CO2-fangst i Aarhus. v. Louise Langbak Hansen, AffaldVarme Aarhus
  • 13:15 - 13:55
    Paneldebat:
    Klimaordførere: Ruben Kidde (RV), Signe Munk (SF) og Tommy Ahlers (V).
    Christian Ibsen, direktør i Concito
    Jacob H. Simonsen, direktør for ARC
    Mikkel Brandrup, direktør Brancheforeningen Cirkulær
  • 13:55 - 14:00
    Brancheforeningen Cirkulær samler op på dagen: Hvordan kommer vi videre. v. Mikkel Brandrup, Brancheforeningen Cirkulær.