Affaldssortering

• RCV-genbrug-byggematerialer

En forudsætning for mere genbrug og genanvendelse af byggeaffald er, at det sorteres korrekt og ordentligt på byggepladsen. Derfor efterlyser Brancheforeningen Cirkulær en stramning af affaldsbekendtgørelsen i sit høringssvar til regulering af selektiv nedrivning.

• Hanne-Johnsen-Sofie-Rask
    Debat

Nye beregninger viser, at affaldssortering sparer hundredtusinder ton CO2. Sofie Rask og Hanne Johnsen, specialkonsulenter i Brancheforeningen Cirkulær, har været med til beregningerne, og giver i et debatindlæg i Klimamonitor indsigt i beregningerne.

• Sne og skraldespand

• Mad- og drikkekartoner
    Debat

2024 bliver et skelsættende år for omstillingen af emballager i mere bæredyg-tig retning – både herhjemme og i Europa. Hvis vi vel at mærke ønsker det, for stærke kræfter arbejder på at holde os fast i status quo, skriver Jens Bomann Christensen i Altinget.

• Sne og skraldespand

De store mængder sne udfordrer affaldsselskaberne og deres medarbejdere, og gør det både svært og farligt at tømme affaldsbeholdere. Du kan hjælpe, så det sker sikkert og forsvarligt. Har du for meget affald, er der mange steder udvidet service på genbrugspladserne.

• MagnusHeunicke-rådsmøde-dec2023

Ministerrådet fastholder mål for genbrug af emballager, hvor EU-Parlamentet gav efter for industripres. En redningskrans for miljøet, mener Brancheforeningen Cirkulær, der dog forudser gyserforhandlinger, når EU-institutionerne mødes til den endelige armlægning.

• Genbrugskaffekopper 2023

Adskillige mål om at gøre emballager grønnere hænger i en tynd tråd, når EU-Parlamentet onsdag stemmer om ny regulering. Kritisk, mener Brancheforeningen Cirkulær, for EU har brug for en revolution for at få mere bæredygtige emballager.

• glas-container
    Af

COWI

Udgivet

• Fjernvarme Fyn - Affaldsenergi
    Debat

Det er opløftende at se ambitionsniveauet i EU-Kommissionens udspil til en ny såkaldt emballageforordning – altså en fælles europæisk regulering af design, produktion, forbrug og affaldshåndtering af emballager, skriver Jens Bomann Christensen i Altinget.

• madaffald-sortering-biospand

Danske husholdningers affaldssortering er en succes og slår ny rekord, viser seneste statistik fra Miljøstyrelsen. Samtidig udgør virksomheders affald nu størstedelen af restaffaldet.