Affaldsenergianlæg klar til at modtage mink

Aflivning af op mod 17 mio. mink skaber behov for sikker affaldsbehandling af de aflivede dyr. Affaldsenergisektoren er klar til at hjælpe med at løse opgaven og samarbejde med myndighederne om eventuelt nødvendige dispensationer og godkendelser, siger Brancheforeningen Cirkulær.

Reno nord - affaldsenergi

Beslutningen om at aflive samtlige op mod 17 mio. mink i Danmark kræver sikker behandling af de aflivede dyr.

Affaldsenergisektoren er klar og er nu i gang med at sikre eventuelt nødvendige dispensationer og miljøgodkendelser fra bl.a. Miljøstyrelsen og Fødevarestyrelsen.

”Flere kommunale affaldsenergi-anlæg er klar til at modtage de aflivede mink og bidrage med sikker destruktion. Sektoren er kritisk infrastruktur, der løser samfundsopgaver, så det er naturligt, at anlæggene også hjælper myndighederne her,” siger Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Flere affaldsenergianlæg i blandt andet Nordjylland og på Fyn er i dialog med myndighederne, og går efter planen i gang allerede i dag med at miljøbehandle de aflivede mink – i første omgang kun de smittefrie mink. De energiudnyttes og omdannes til elektricitet og fjernvarme.

Særlige forholdsregler

Situationen er langtfra business-as-usual, for anlæggene.

Der må i udgangspunktet højst gå 24 timer, fra minkene er afleveret på affaldsenergianlæggene, til de reelt er destrueret. Flere kommunale affaldsenergianlæg er nu i stand-by-beredskab de kommende uger til at modtage døde mink.

”Denne særlige situation kan kræve forskellige godkendelser, dispensationer og smidige processer fra myndighedernes side. Vores fokus er på sikker og sund drift og et fortsat godt og trygt arbejdsmiljø for medarbejderne på anlæggene – og det arbejder sektoren sammen med miljø-, fødevare- og sundhedsmyndighederne om,” fortæller Mikkel Brandrup.