Ny rapport: CO2-fangst fra affaldsenergi er økonomisk og klimamæssigt attraktivt

Det er både teknisk muligt, økonomisk attraktivt og en realistisk løsning at indfange CO2 fra danske affaldsenergianlæg på vejen mod de 70 procents CO2-reduktion, viser ny rapport. Men afgifter, rammer og hjemler skal på plads, før den nødvendige investering sker, mener Brancheforeningen Cirkulær.

ARC

Flere affaldsenergianlæg kigger allerede på CO2-fangst. Det første forsøgsanlæg er på vej i København på ARC, og hos Vestforbrænding er resultaterne af de første analyser på trapperne. Også hos AffaldVarme Aarhus og i Aalborg undersøges mulighederne netop nu. Foto: ARC

Det er både teknisk muligt, økonomisk attraktivt og en realistisk løsning at indfange CO2 fra danske affaldsenergianlæg og på den måde bidrage til, at Danmark når målet om 70% CO2-reduktion i 2030. Det viser en ny rapport, som Rambøll har udarbejdet for Brancheforeningen Cirkulær – brancheorganisation for kommuner og kommunale affaldsselskaber.

Både Klimarådet og Concito har peget på CO2-fangst på affaldsenergi-anlæg som væsentlige elementer i at nå 70% CO2-reduktion. Senest har regeringen i sit klimaprogram vurderet, at CO2-fangst skal bidrage med 4-9 mio. ton CO2-reduktion i 2030.

”Vi skal forebygge affald og sortere, genbruge og genanvende så meget, vi kan. Men også i 2030 vil vi have store mængder restaffald, som bedst udnyttes ved at blive til grøn fjernvarme og el på et affaldsenergianlæg. Den CO2-udledning skal vi tage ansvar for og fjerne – og det er heldigvis muligt, klimaøkonomisk attraktivt og realistisk,” siger Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Rambøll vurderer, at prisen for selve CO2-fangsten på affaldsenergianlæg vil være ca. 345 kr./ton CO2 på kort sigt. Oveni kommer prisen til transport og lagring, så den samlede kortsigtede omkostning ender på ca. 595-1.160 kroner per ton CO2 – en omkostning, der kan bringes længere ned på lang sigt.

Attraktiv pris set med klimabriller

Flere anlæg er allerede i gang. Det første forsøgsanlæg er på vej i København på ARC, og hos Vestforbrænding er resultaterne af de første analyser på trapperne. Også hos AffaldVarme Aarhus og i Aalborg undersøges mulighederne netop nu.

”Affaldsenergi-sektoren har snøret skoene. I første omgang ønsker vi at fange den fossile del, men på længere sigt kan affaldsenergi-anlæggene også fange CO2 fra det biogene affald, der eksempelvis stammer fra træaffald fra udtjente køkkener, haveskure eller beskidt pap. Det betyder, at anlæggene vil kunne ”optage” CO2 og bidrage med negative udledninger, hvilket sandsynligvis bliver nødvendigt for at nå i klimamål”, siger Mikkel Brandrup.

Affaldsenergi-sektoren har en samlet udledning på 3,5 mio. tons CO2, hvoraf de ca. 1,4 mio. tons CO2 stammer fra fossilt affald. Brancheforeningen Cirkulær vurderer, at det er muligt at fange omtrent 600.000 ton i 2030.

Kig på afgifter, rammer og hjemler

De afgifter og kvoter, der eventuelt kan spares ved CO2-fangst, er desværre ikke tilstrækkelige til at dække omkostningerne. Så selvom CO2-fangst er attraktivt set med klimaøkonomiske briller, skal der derfor kigges nærmere på både afgifter og andre rammevilkår, mener foreningen.

”CO2-fangst giver kun mening, når der er nogen til at tage imod den efterfølgende. Derfor skal der etableres infrastruktur til den efterfølgende transport, lagring eller nyttiggørelse. Rambølls rapport peger på, at det giver mening at knytte flere anlæg til samme infrastruktur for at opnå stordriftsfordele,” siger Mikkel Brandrup.

En mulig løsning er ifølge Brancheforeningen Cirkulær, at statens eget selskab Energinet – som allerede løser transport-opgaver på gas- og el-området – etablerer transportfaciliteter for CO2.

GEUS vurderer, at der er lagermuligheder både kystnært og i undergrunden til havs. Med slutdatoen for olieindvinding i Nordsøen lægges der op til, at CO2’en skal tilbage, hvor den kom fra, og lagres i tomme oliefelter.

Samarbejde giver fart på fangsten

Visionerne er gode, men tempoet skal i vejret, mener Brancheforeningen Cirkulær

”Vi er klar, men det er komplekst at få det hele til at snurre. Der er brug for politisk opbakning fra Folketinget og ikke mindst dialog om rammerne og sektoren generelt, før affaldsenergianlæggene for alvor kan investere i den nødvendige fuldskalakapacitet inden 2030. Nøglen er samarbejde, planlægning og en god portion vilje fra alle sider. På den måde kan Danmark få markante CO2-reduktioner og nye løsninger, som hele verden leder efter,” siger Mikkel Brandrup.

hanne johnsen
Specialkonsulent