Brancheforeningen Cirkulær: Gode anbefalinger fra Klimarådet

Pressemeddelelse

Virksomheder skal affaldssortere bedre – og kunne bruge den kommunale affaldsordning, anbefaler Klimarådet. Rigtigt set, mener Brancheforeningen Cirkulær, der også bakker op om Klimarådets anbefalinger for CO2-fangst og bedre design af plastik.

Renonord - sorteringsanlæg2

Hvis Danmark skal nå 70-procents målsætningen i 2030, skal CO2-udledninger relateret til plastik tackles, mener Klimarådet. Dels gennem øget sortering, dels gennem bedre design af plastikemballager, og dels gennem investering i CCS. Positivt, mener Brancheforeningen Cirkulær. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Klimarådet har helt ret, når det anbefaler at bl.a. små virksomheder som restauranter, butikker og kontorfællesskaber skal skrue op for affaldssorteringen – og derfor kunne bruge den kommunale affaldsindsamling på lige fod med husholdningerne.

Det mener Brancheforeningen Cirkulær, efter at Klimarådet har offentliggjort sine anbefalinger til, hvordan Danmark når målet om at reducere CO2-udledningen med 70 pct. i 2030.

”Vi er glade for, at Klimarådet anbefaler, at virksomheder skal have mulighed for at kunne bruge kommunernes affaldsordninger. Vi skal gøre det nemt for særligt små og mellemstore virksomheder at sortere mere affald. Og det her er den rigtige vej at gå,” siger Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær – interesseorganisation for kommuner og kommunale affaldsselskaber.

Kun 8 pct. sorterer plastik

Kun 8 procent af virksomhederne sorterer plastik, skriver Klimarådet i sin rapport – resten smider plastik i restaffaldet til energiudnyttelse. Det er en kilde til fossil CO2-udledning, da plastik er lavet af olie.

Og derfor skal der skrues op for sorteringen, mener Klimarådet – særligt i servicesektoren:

”Affald fra handels- og serviceerhverv minder i høj grad om husholdningernes og er meget forskelligartet, og der er derfor gode argumenter for, at dette kan håndteres af kommunen sammen med husholdningsaffaldet, når de kommunale skraldebiler alligevel kører forbi,” skriver Klimarådet i sin rapport.

Netop fordi plastik består af fossil olie, får det særskilt opmærksomhed i Klimarådet, som anbefaler, at plastik skal designes og produceres, så det kan genanvendes langt bedre end i dag.

”Vi er helt enige i Klimarådets anbefaling om, at lovgivningen skal sikre bedre design af plastikemballage, der reelt kan genanvendes. Sådan er virkeligheden nemlig langt fra i dag. Dårlig plastikemballage er et kæmpe miljø- og klimaproblem,” siger Mikkel Brandrup.

CO2-fangst er afgørende

Klimarådet anbefaler ligeledes – i tråd med Brancheforeningen Cirkulærs analyser – at vi skal investere i fangst af CO2 fra blandt andet affaldsenergianlæg, også kaldet CCS (carbon capture and storage).

Det får også ros med på vejen fra Brancheforeningen Cirkulær.

”Klimarådet peger ligesom os på, at der skal udarbejdes en national handlingsplan for CCS, og at vi skal have skabt de rigtige lovgivningsmæssige rammer. Fangst og lagring af CO2 er afgørende for at nå 70-procentsmålet,” siger Mikkel Brandrup.

Hent Klimarådets rapport her.