Danske forbrændingsanlæg kan løse EU’s affaldsproblemer

Danske forbrændingsanlæg kan hjælpe både klimaet, danske fjernvarmekunder og andre EU-lande, hvis planer om at lukke anlæg droppes, mener Brancheforeningen Cirkulær. Hvert år deponeres over 55 mio. tons affald i EU, så lad os importere det i stedet for kul og ikke-bæredygtig biomasse.

Argos energitårn i Roskilde

Dansk affaldsenergianlæg producerer ca. 25 pct. af fjernvarmen i Danmark, og hvis der skal lukkes anlæg som politisk ønsket, svarer det til at nedlægge fjernvarmeproduktion til ca. 140.000 husstande. Foto: Argo.

Folketingspolitikernes beslutning om at lukke 30 procent af kapaciteten til affaldsforbrænding bør droppes i lyset af både energi- og klimakrisen, mener Brancheforeningen Cirkulær, organisation for kommuner og kommunale affaldsselskaber.

”Vi skal blive ved med at sortere endnu mere affald – men andre EU-lande er desværre ikke helt så langt, som vi er i Danmark. Derfor giver det mening, at danske forbrændingsanlæg hjælper andre EU-lande med deres affaldsproblemer – og samtidig får billig fjernvarme til danskerne i denne energikrise”, mener Henrik Friis direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

”Mere fjernvarme er vejen til at gøre os uafhængige af russisk energi, og her er udenlandsk restaffald en oplagt energikilde, fremfor mere kul og importeret ikke-bæredygtig biomasse, som politikerne ellers ser ud til at foretrække lige nu,” siger Henrik Friis.

Enorme mængder affald på lossepladser

Ifølge Eurostat deponeres der hvert år ca. 55 mio. tons husholdningsaffald og lignende affald fra erhverv på lossepladser i EU – og medregnes også affald fra industri og byggeri kommer tallet op på hele 150 mio. tons affald (ekskl. mineaffald). Til sammenligning modtager danske forbrændingsanlæg ca. 360.000 tons udenlandsk restaffald om året – samt betaling for at energiudnytte det.

Affaldet ville ellers være endt på lossepladser, hvor det udvikler metan, som er en drivhusgas ca. 25 gange mere skadelig end CO2.

Ifølge organisationen CEWEP, der repræsenterer europæiske affaldsenergianlæg, vil der trods mere affaldssortering stadig mangle forbrændingskapacitet til ca. 40 mio. tons affald i 2035. Der er altså ikke en masse forbrændingsanlæg på vej i Europa, og uanset hvad vil koblingen til fjernvarmenettet oftest gøre danske anlæg mere attraktive energimæssigt. Langt de fleste anlæg i EU producerer kun strøm.

”Vi har svært ved at følge argumentet om, at det er bedre for både klima og energiforsyning at importere mere kul og ikke-bæredygtig biomasse, men lukke af for, at vi kan hjælpe andre lande med deres affaldsproblemer. Vi vil kraftigt opfordre det nye Folketing til at revurdere beslutningen om at standse import og lukke danske forbrændingsanlæg,” siger Henrik Friis.