EU sætter vigtigt fokus på affaldskriminalitet

Høringssvar

Affaldskriminalitet er et voksende problem i Danmark såvel som hele EU, og Kommissionens udkast til ny transportforordning styrker indsatsen. Vigtigt, mener Brancheforeningen Cirkulær, som efterlyser samme erkendelse hos den danske stat.

Transport

Affald er kun en grøn ressource, når den håndteres ordentligt og korrekt - og uanset dette er affald sjældent en økonomisk ressource. Hvis ikke affald håndteres korrekt, er det fortsat en alvorlig trussel mod både miljø, klima og sundhed med desværre både grænse- og generationsoverskridende konsekvenser. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Vi sorterer affald for at styrke den cirkulære økonomi, genbrug og genanvendelse – men affald er kun en grøn ressource, når den håndteres ordentligt og korrekt - og uanset dette er affald sjældent en økonomisk ressource. Hvis ikke affald håndteres korrekt, er det fortsat en alvorlig trussel mod både miljø, klima og sundhed med desværre både grænse- og generationsoverskridende konsekvenser.

Det mener Brancheforeningen Cirkulær – og heldigvis er samme tilgang hovedtemaet i et nyt forslag til EU’s transportforordning, som EU-Kommissionen for nylig præsenterede.

Transportforordningen regulerer blandt andet hvordan affald importeres og eksporteres på tværs af EU-landenes grænser – og ud af EU. Og generelt rammer forslaget en god balance mellem på den ene side at styrke den cirkulær økonomi med mere smidig transport af affald – og på den anden side styrke overvågningen af affaldskriminalitet.

”Brancheforeningen Cirkulær bakker op om mere smidig import og eksport af affald indenfor EU uden at myndighederne slipper tøjlerne. Ud over at være en ressource, er affald desværre fortsat et kæmpe miljøproblem og kun sjældent en ressource med positiv handelsværdi, eller noget som virksomheder i hele Europa efterspørger til anvendelse i nye produkter,” skriver Brancheforeningen Cirkulær i sit høringssvar til forslaget.

Globalt fokus på affaldskriminalitet

Da EU-Kommissionens næstkommanderende, ledende næstformand Frans Timmermans, præsenterede udkastet, var det med særskilt fokus på bekæmpelsen af affaldskriminalitet.

Herhjemme har også hvidvasksekretariatet hos bagmandspolitiet – Statsadvokaten for Særlige Økonomisk og International Kriminalitet – ligeledes udset sig affaldskriminalitet som fremtidigt fokusområde. Af samme årsag har England inkluderet punktet i sin nationale affaldsplan.

Den internationale Financial Action Task Force, der overvåger hvidvask og terrorfinansiering globalt peger sågar på illegal affaldstransport som ’ekstremt profitabelt.’

Det står i skærende kontrast til regeringens lovforslag om yderligere privatisering af affaldssektoren, som netop er sendt i høring. I lovforslagets bemærkninger mener regeringen, at affald er en værdifuld ressource, som der er stor efterspørgsel på i Europa. Det billede kan Brancheforeningen Cirkulær på ingen måde genkende.

Bør være del af nationale affaldsplaner

”Den omfattende illegale handel med affald bliver sjældent adresseret i den danske debat. Dens forekomst understreger dog, at affald ikke er nogen værdifuld ressource, men derimod et miljøproblem, som man kan tjene penge på ved at lade forsvinde i et hul i jorden eller ud af landet”, skriver Brancheforeningen Cirkulær i sit høringssvar.

Danmark og andre EU-lande bør derfor lade sig inspirere af Storbritannien:

”For at støtte op om fokus på affaldskriminalitet har vi i europæisk regi drøftet, om det ikke også burde være et emne, der skal adresseres i affaldsplanerne, ligesom vi har set det i f.eks. Englands seneste plan - 'Our Waste, Our Resources: A Strategy for England.'

Nana Winkler
7231 2075