Fjernvarmesektor og industri efterlyser dansk strategi for CO2-fangst

Uden fangst af CO2 når vi hverken målene i Paris-aftalen eller klimaloven. Men fangst af CO2 kan ikke løftes alene af enkelt-aktører. Derfor efterlyser en række fjernvarme- og industriaktører – heriblandt Brancheforeningen Cirkulær – en national strategi for CO2-fangst.

ARC

Amager Ressource Center vil i år og næste år etablere et testanlæg til fangst af CO2 - og om muligt fra 2025 have et fuldskalaanlæg i drift. En national strategi for CO2-fangst vil lette arbejdet. Foto: ARC.

Danmark har brug for en national strategi for indfangning af CO2, hvis vi skal gøre os håb om at nå 70 procents-reduktion i CO2-udledningen.

Det er hovedbudskabet i en henvendelse til Regeringen og Folketingets klima-, energi- og forsyningsudvalg fra en række offentlige og private aktører på fjernvarmeområdet og fra den energiintensive industri.

Teknologisk og økonomisk usikkerhed

Brancheforeningen Cirkulær er medunderskriver på henvendelsen, sammen med flere af foreningens medlemmer, nemlig Amager Ressource Center og AffaldVarme Aarhus.

De står bag henvendelsen
  • AffaldVarme Aahus
  • Aarhus kommune
  • Amager Ressource Center (ARC)
  • ARGO
  • Brancheforeningen Cirkulær
  • Danske Tegl
  • Dansk Fjernvarme
  • DTU
  • HOFOR
  • Nature Energy
  • Niras
  • Nordic Sugar

Men selvom CO2-fangst – også kaldet carbon capture – er uomgængeligt for at nå de danske klimamål såvel som målene i Paris-aftalen, er der både teknologisk og økonomisk usikkerhed ved metoden.

”Derfor anbefaler vi, at regeringen i tæt samarbejde med relevante partnere fra både forskningsverdenen, energisektoren og industrien udarbejder en national strategi for CO2-fangst,” skriver Brancheforeningen Cirkulær og de øvrige aktører i henvendelsen.

Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær, uddyber:

”Det er nogle store investeringer, der skal til. Og der er brug for samarbejde på tværs af værdikæden og også med staten for at komme i mål. Vi har også brug for nogle rammer, der gør, at vi ikke bliver slået oven i hovedet, hvis vi investerer og tager de omkostninger, der ligger i de her klimatiltag, siger han til DR.

Opbakning fra energitung industri

Usikkerhederne ved CO2-fangst gør nemlig, at ingen enkeltaktør kan forventes alene at løfte opgaven.

I henvendelsen foreslår underskriverne en række elementer, som strategien bør indeholde, heriblandt et roadmap frem mod 2030 og 2050 med baggrund i offentligt-privat samarbejde.

Det afspejler sig også i afsenderne på henvendelsen, som tæller såvel kommuner og kommunale forsyningsselskaber og brancheorganisationer, kommercielle energiselskaber samt private aktører som Nordic Sugar og Danske Tegl, der bruger store mængder energi i deres produktion.

Læs hele henvendelsen til Folketinget og regeringen her.

CO2-neutral affaldsenergi i 2030

Brancheforeningen Cirkulær ønsker, at affaldsenergisektoren er CO2-neutral i 2030 for dermed at bidrage til at nå Danmarks mål om at reducere CO2-udledningen med 70 procent.

Tre indsatser skal sikre CO2-neutral affaldsenergi:

1. Øget genanvendelse af plast sikrer mindre fossil olie i restaffaldet.
  2. Øget energieffektivisering og systemintegration skal give mere energi ud af den samme mængde restaffald.
  3. CO2-fangst, lagring og nyttiggørelse skal sikre nyttiggørelse af den CO2, der uundgåeligt udledes.

Lykkes det, vil affaldsenergisektoren leverer 5,5 procent af målet om at reducere udledningen af drivhusgasser i 2030 med 70 procent.

Hent Brancheforeningen Cirkulærs udspil: 'CO2-neutral affaldsenergi i 2030'

hanne johnsen