God melding fra forligskredsen om frist for affaldssortering

Det er positivt, at forligskredsen bag affaldsaftalen anerkender kommunernes behov for mere tid til at indføre affaldssortering i 10 fraktioner. Mere affaldssortering skal ske med borgerne i centrum, mener Brancheforeningen Cirkulær.

Sorteringskriterier_hero

Der er fortsat fuld gang i udrulningen af flere affaldsspande til mere sortering - men de færreste kommuner når fristen for sortering i 10 fraktioner. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Hele 73 kommuner har søgt om dispensation til at vente med affaldssortering i 10 fraktioner. Fristen i klimaplanen for affaldssektoren er 1. juli 2021, og selvom denne generelle frist fastholdes, anerkender forligskredsen i en ny udmelding, at der skal tages hensyn til de individuelle udfordringer, kommunerne har. Dialog er er vejen frem, mener forligskredsen, så der kan ske en løbende indfasning.

Det glæder Brancheforeningen Cirkulær, som kvitterer for forligskredsens udmelding.

”Ingen skal være i tvivl om, at vi går ind for mere og bedre sortering – men det kræver tid. Blandt andet er der lige nu stor leveringstid på nye affaldsspande og skraldebiler, ligesom der skal gennemføres nye udbud af indsamling og afsætning, lovpligtige revisioner og høringer af lokale affaldsplaner. Derfor takker vi for forligskredsens melding i dag og kvitterer med meldingen om, at vi i kommuner og affaldsselskaber gør, hvad vi kan, for at få mere sortering så hurtigt som muligt,” siger Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Ifølge en rundspørge foretaget af KL’s nyhedsbrev Momentum når de færreste kommuner at indføre de påkrævede affaldsordninger inden fristen. Det er der mange forskellige praktiske årsager til, viser rundspørgen. Også Brancheforeningen Cirkulær har flere gange påpeget udfordringerne med tidsplanen, senest i en henvendelse direkte til miljøministeren.

Derfor er det vigtigt at afstemme kommunikationen fremover, mener Brancheforeningen Cirkulær, og henviser til planen om en national kommunikationsindsats.

Forligskredsen slår samtidig fast, at borgerne skal inddrages ordentlig i processen med mere affaldssortering. Det glæder Brancheforeningen Cirkulær. Den seneste affaldsstatistik viser, at husholdningerne i 2019 slog rekord i affaldssortering, så over 50 pct. af husholdningsaffaldet gik til genanvendelse. Det er en stigning fra 37 % i 2011. Og den udvikling må for alt i verden ikke sættes over styr.

”Vi vil miste opbakning til hele affaldssorteringen, hvis borgerne ikke inddrages ordentligt. Det er afgørende at tage dem med i processen, når vi nu beder dem om at sortere endnu mere affald. Det glæder os at forligskredsen anerkender det behov, for generelt fylder borgerperspektivet for lidt i klimaplanen og handlingsplanen for cirkulær økonomi,” siger Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.