Høringssvar om affaldsforbrænding advarer om store konsekvenser

Høringssvar

Brancheforeningen Cirkulær har sammen med Dansk Fjernvarme indsendt fælles høringssvar til lovforslaget om konkurrenceudsættelse af affaldsforbrændingssektoren, som advarer om store risici for såvel klima som regningen til kommuner og forbrugere.

Fjernvarme Fyn - Affaldsenergi2

Med konkurrenceudsættelsen af forbrændingssektoren vil investeringer i CO2-fangst udeblive, da den store usikkerhed vedr. kapacitetsreduktion og rammevilkår gør det vanskeligt og meget dyrt at finansiere, skriver Brancheforeningen Cirkulær og Dansk Fjernvarme i sit fælles høringssvar. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Overordnet set mener vi, at processen om at indføre konkurrencemodellen for affaldsenergien skal sættes på pause, indtil der er fuld klarhed om rammevilkårene. Alternativt forslår vi, at man helt dropper planerne om kapacitetsreduktion gennem konkurrence, og i stedet stiller krav om CO2-fangst på affaldsenergianlæg til gavn for klimaet.

Usikkerhed om CO2-fangst

Lovforslaget om konkurrenceudsættelse begrundes især med positive klimaeffekter, samt at det bliver billigere at være dansker. Kombinationen af konkurrenceudsættelsen, de usikre rammevilkår, og at der kan komme yderligere – men endnu ukendt – regulering, betyder dog reelt, at det modsatte bliver tilfældet.

Med indførsel af konkurrencemodellen vil investeringer i CO2-fangst udeblive, da den store usikkerhed vedr. kapacitetsreduktion og rammevilkår gør det vanskeligt og meget dyrt at finansiere.

Dette betyder, at man kommer til at forhindre, eller i bedste fald markant forsinke, den grønne omstilling i branchen ift. fangst, lagring og udnyttelse af CO2.

Stor regning til forbrugere og borgere

Usikkerhed om rammevilkår og udsigten til, at 30 procent af kapaciteten skal lukkes, vil samtidig gøre eksisterende garantiprovisioner markant højere, hvilket vil gøre det dyrere for både affalds- og varmekunder.

For varmekunder, som i dag forsynes af de værker, som ender med at skulle lukkes, vil prisen også stige, da alternativer til affaldsvarme ofte enten er dyrere og/eller kræver store investeringer.

Ligeledes vil prisen for affaldskunder stige op til prisen for behandling af affald på det europæiske marked. Affaldsforbrændingsanlæg modtager betaling for at håndtere såvel importaffald som dansk affald. Den europæiske markedspris for at sende affald til forbrænding er i mange tilfælde højere end den non-profit-pris, værkerne opkræver i dag for behandling af dansk restaffald.

Derudover vil regningen ved nedlukninger i høj grad blive væltet over på borgerne i de kommuner, der ejer anlæggene. Lovforslagets pulje på 200 mio. til at dække op til 70% af denne regning er ikke stor nok, og kommunerne skal stadig dække 30% af omkostningerne.

hanne johnsen
Specialkonsulent