Klimarådet: CO2-fangst og plastik er centralt

Både Klimaråd og klimapartnerskaber ser CO2-fangst på affaldsenergi og genanvendelse af plastik som centralt for at nå klimamål, skriver Klimarådet i nyt notat. Men affalds-klimapartnerskabs vision om 90% genanvendelse får skeptisk modtagelse fra Klimarådet. Brancheforeningen Cirkulær er enig i vurderingen.

Dansk Affald - plastik

Generelt er genanvendelse godt, men i forhold til et dansk 70-procentsmål er udsortering og reel genanvendelse af plast det allervigtigste, skriver Klimarådet i sin vurdering af forslagene fra klimapartnerskabet på vand, cirkulær og affald. Klimarådet er derfor skeptisk overfor tanken om 90 pcts. genanvendelse i 2030. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Fangst af CO2 fra affaldsenergisektoren og udsortering af plastik er afgørende for, at Danmark kan nå sit klimamål – og det er der enighed om på tværs af regeringens 13 klimapartnerskaber og Klimarådet.

Det fremgår af et nyt notat fra Klimarådet, der har gennemgået alle anbefalinger fra regeringens 13 klimapartnerskaber. Rådet har analyseret anbefalingerne ud fra, om de bidrager til, at Danmark når målet på 70 procents CO2-reduktion i 2030 på en omkostningseffektiv måde.

CO2-fangst er centralt omstillingselement

Det glæder Brancheforeningen Cirkulær.

”Klimarådet skriver, at CO2-fangst på affaldsenergianlæg er et ’centralt omstillingselement’. Det samme er udsortering og genanvendelse af plast. Vi er helt enige og ønsker at styrke både cirkulær økonomi og grøn energi. Derfor indgår de samme ting også i vores egne udspil til, hvordan affaldsenergisektoren bliver CO2-neutral i 2030. Klimarådet bakker også op om, at der udvikles en national strategi for CO2-fangst – noget, både vi og en række andre aktører har peget på,” siger Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Læs mere om affald og klima.

Godt med fokus på bedre design og produktion af plastik

Brancheforeningen Cirkulær ser så positivt på, at Klimarådet tager specifikt fat i plastikproblematikken, hvis vi skal nå klimamålet. Her er det afgørende at ændre den måde, produkter designes og produceres på.

”Generelt er genanvendelse godt, men i forhold til et dansk 70-procentsmål er udsortering og reel genanvendelse af plast det allervigtigste,” skriver Klimarådet i sit notat.

Skeptisk overfor 90% reel genanvendelse

Klimarådet er – ligesom Brancheforeningen Cirkulær – samtidig skeptisk overfor affalds-klimapartnerskabets vision om 90 pct. genanvendelse af affald i 2030.

”Brancheforeningen Cirkulær har meldt ud, at de ikke anser det for realistisk at nå målet inden 2030, og Klimarådet er ligeledes skeptisk,” skriver Klimarådet i sin vurdering.

Konkret skriver Klimarådet, at 90 pct. udsortering og genanvendelse er meget ambitiøst, og formentlig vil kræve meget store ressourcer. Samtidig, påpeger Klimarådet, mangler der en samfundsøkonomisk analyse af forslaget i klimapartnerskabets rapport.

Vigtigt med faglige vurderinger

Brancheforeningen Cirkulær tager godt imod Klimarådets vurdering.

”Det er positivt, at Klimarådet – der jo er statens ekspertorgan på klimaområdet – laver faglige og uvildige analyser og vurderinger, som Folketinget og offentligheden kan støtte sig til. Vi har behov for reelle CO2-reduktioner, så det er vigtigt, at de veje, vi vælger, også er de, der virker og bringer os fremad” siger Mikkel Brandrup.

Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver staten i klimaspørgsmål, og det er tiltænkt en markant rolle i at vise vejen til, hvordan Danmark kan reducere sin CO2-udledning med 70 pct. inden 2030.