Kommuner til Lea Wermelin: Udskyd tidsplan for affaldssortering

I en fælles henvendelse til miljøminister Lea Wermelin anmoder Brancheforeningen Cirkulær og 26 kommuner og affaldsselskaber om en generel udskydelse af fristen for affaldssortering. Seks måneder er ganske enkelt for kort tid til at kunne overholde udbudsregler og lovbundne høringsprocesser.

piktogrammer

Tidsfristen for mere affaldssortering er urealistisk, og derfor bør miljøministeren give en generel udsættelse af kravet om sortering i 9 fraktioner 1. fra juli 2021.

Det er hovedbudskabet i et fælles brev til miljøminister Lea Wermelin (S) fra Brancheforeningen Cirkulær og 26 medafsendere fra kommuner og affaldsselskaber – et brev, der også er sendt til forligskredsen bag sommerens affaldsaftale.

”Vi støtter den øgede affaldssortering og vores anmodning skyldes alene, at udrulningen af de nye henteordninger hos borgerne kræver tid til at gennemføre,” skriver Brancheforeningen Cirkulærs formand Mads Jakobsen på vegne af de 26 medunderskrivere.

Affaldsbekendtgørelsen, der er det retlige grundlag for, hvordan bl.a. kommunerne skal planlægge danske husholdningers affaldssortering, blev først offentliggjort juleaften 2020. Det giver seks måneder til at gennemføre alt fra borgerhøringer, udbud og levering af affaldsbeholdere og skraldebiler, samt udrulning og opstart af sorteringen. Det kan lovgivningsmæssigt og praktisk ikke lade sige gøre, fremgår det af brevet – samt af tidligere høringssvar fra 50 kommuner og Brancheforeningen Cirkulær.

”Demokratiske processer i kommunerne, borgerinvolvering og -høringer samt en række praktiske og logistiske forhold i form af udbudsperioder for indkøb af spande, levering af renovationsbiler er alle elementer, der ikke kan springes over. Offentlighedsreglerne gælder for kommunerne, og produktionen af en renovationsbil tager den tid, det tager,” lyder argumentet i brevet.

”De kommuner, der når i mål, vil udelukkende kunne gøre dette, fordi de (ved en tilfældighed) allerede var ved at udrulle nye ordninger, der matcher de opsatte krav til de nye henteordninger,” skriver afsenderne i brevet.

Lovgivning skal være på plads

Miljøstyrelsen har tidligere sagt til kommunerne, at de bare skulle gå i gang på baggrund af den politiske aftale. Men det er en problematisk udmelding, mener Brancheforeningen Cirkulær.

”Vi bliver nødt til at gøre opmærksom på, at kommunerne alene udfører aktiviteter, når de har et klart retligt grundlag – og ikke på baggrund af politiske aftaler i Folketinget eller opfordringer fra myndigheder, der ikke er bindende for disse. Alternativt ville kommunerne operere uden hjemmel og dermed risikere at gennemføre aktiviteter – og påtage sig omkostninger – på vegne af borgerne og på deres regning, som kunne vise sig ikke at være forenelige med det retlige grundlag, der efterfølgende blev udmøntet. Med andre ord kunne kommunerne have udrullet nye henteordninger, der efterfølgende skulle trækkes tilbage,” anføres det.

I kontrast til tidligere udmeldinger

Miljøstyrelsens udmelding står derudover i kontrast til tidligere udmeldinger.

I marts 2018 meldte styrelsen ud, at kommunerne kunne vente med at udarbejde lokale affaldsplaner, til den nationale affaldsplan blev udgivet – og det blev anført at derudover ”vil kommunerne få tid til at forberede og udkomme med deres nye lokale affaldsplaner, så de kan sikre sig, at de dækker de lokale behov og er i overensstemmelse med den nationale plan.”

Meldingen om, at kommunerne kunne vente med at udarbejde lokale planer, til den national affaldsplan, bekendtgørelse og vejledninger udkom, blev gentaget i en nyhed januar 2019 og januar 2020.

Rettet 26. januar - med tilføjelse af Viborg Kommune som medafsender, og opjustering af tallet for samlet antal medafsendere.

Rettet 28. januar - med tilføjelse af Silkeborg Kommune og Thisted Kommune, og opjustering af tallet for samlet antal medafsendere.

Rettet 5. februar med tilføjelse af DIN Forsyning og opjustering af taller for samlet antal medafsendere.