Nej tak til bionedbrydelige emballager i madaffaldsfraktionen

Meldingen fra de tyske affaldsbehandlere er klar: I Tyskland siger de nej til plastemballager i bioaffaldsfraktionen. Billedet er det samme i Danmark; den bionedbrydelige plast matcher ikke danske bioaffaldssystemer. I stedet skal bioplast til restaffald.

Madaffald

Emballager, engangsbestik og kaffekapsler af biologisk nedbrydeligt plast står på nej tak listen hos de tyske oparbejdningsanlæg til bioaffald. Det fremgår af et fælles politikpapir offentliggjort af de otte største sammenslutninger på det tyske bortskaffelsesmarked. Kun bionedbrydelige poser til indsamling af madaffald gives der en åbning for, og det kun hvis det er aftalt med både kommunen og det konkrete affaldsbehandlingsanlæg. I det hele taget vender de tyske anlæg sig mod mærkningen ”komposterbar” og ”biologisk nedbrydelig”, som netop signalerer en indsamling sammen med bioaffald til kompostering eller at det kan henkastes i naturen. I Tyskland har de i øvrigt en affalds- og gødningslovgivning, der forbyder bionedbrydeligt plast i den biologiske affaldsbehandling.

Bionedbrydelig plast forurener madaffaldsfraktionen

I Brancheforeningen Cirkulær bliver vi løbende kontaktet af virksomheder for at vurdere, hvordan en given emballage opfører sig i et dansk affaldssystem – og her er meldingen den samme: Bionedbrydelig plast matcher ikke vores systemer. Plasten vil forurene vores madaffaldsfraktion, den giver ingen positive bidrag i en bioforgasnings- eller komposteringsproces og i selve sorteringen vil det forvirre borgerne at komme udvalgte plasttyper i madaffaldsfraktionen. Bionedbrydeligt plast skal enten energiudnyttes eller også må der udvikles materialegenanvendelsesløsninger for denne fraktion, når den udsorteres sammen med de øvrige plastemballager.

Baggrunden for de tyske affaldsbehandleres fælles politikpapir er EU-Kommissionens arbejde med mærkning af biologisk nedbrydelige og komposterbare plastindkøbsposer. Et arbejde som Brancheforeningen Cirkulær også tidligere har givet input til via Miljøstyrelsen.

Nana Winkler
Specialkonsulent