Nyt forslag skal booste cirkulær økonomi for tekstiler

Klima- og miljøbelastningen fra produktion af tøj og tekstiler skal ned, og Danmarks tøjspild reduceres. Producentansvar kan bidrage til at gøre mode- og tekstilindustrien cirkulær, foreslår Brancheforeningen Cirkulær.

Tekstiler - sortering2

Der er brug for en hastig omstilling af mode- og tekstilbranchen til mere cirkulær økonomi, så vi får mere genbrug, reparation og genanvendelse – og miljø- og klimabelastningen fra produktion af tøj, sko og tekstiler reduceres markant. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Det mener Brancheforeningen Cirkulær, interesseorganisation for kommuner og affaldsselskaber, der på den baggrund foreslår en ny måde at gribe tøj- og tekstiludfordringen an på.

”Vi skal stadig have tøj på kroppen og sko på fødderne. Men produktionen af tøj og tekstiler har en stor miljø- og klimabelastning, der genbruges for lidt og der mangler samtidig tilstrækkelig genanvendelsesteknologi, selvom borgerne sorterer mere og mere. Derfor er vi nødt til at tænke i nye baner for at omstille industrien og få etableret de løsninger, der mangler,” siger Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Ifølge foreningen er det særligt vigtigt at rykke nu for at minimere risikoen for, at danskerne sorterer hullede lagner, gamle sokker og slidte t-shirts til begrænset nytte. I følge sommerens affaldsaftale skal danskerne nemlig sortere tekstiler hjemme i husholdningerne fra 2022.

Producentansvar

Konkret foreslår Brancheforeningen Cirkulær derfor, at der indføres såkaldt producentansvar på tøj og tekstiler i Danmark.

Producentansvar som koncept går kort fortalt ud på, at producenterne får ansvar – også økonomisk – for de produkter, de markedsfører – også når de bliver til affald.

Producentansvar giver mulighed for at indrette et system, som belønner dem, der markedsfører miljømæssigt godt tøj og tekstiler af god kvalitet og f.eks. med indhold af genanvendte materialer, mens det omvendt strammer skruen om de produkter, der kræver et stort ressourcetræk og/eller ikke kan genanvendes eller genbruges.

”Som et land, der ønsker at gå forrest i den grønne omstilling, bør Danmark have en politisk ambition om at tilskynde mode- og tekstilindustrien til at reducere ressourceforbruget og basere deres forretningsmodeller på den cirkulære økonomi. Vi mener, at producentansvar på tøj og tekstiler kan yde et væsentligt bidrag til at indfri den ambition,” siger Mikkel Brandrup.

Mål om genbrug og genanvendelse

Brancheforeningen Cirkulær anbefaler, at producentansvaret dækker tøj og tekstiler til både husholdninger og virksomheder, og indrettes, så der fra start sikres minimum af 55 pct. til genbrug, reparation eller re-manufacturing og 20 pct. til genanvendelse. Målene skal stige løbende.

Samtidig skal der afsættes økonomi målrettet forskning og etablering af genanvendelsesteknologi og cirkulære forretningsmodeller.

”Vi bakker op om mode- og tekstilindustriens erkendelse af problemerne og branchens fokus på bæredygtighed. Med det her forslag mener vi, at modehuse og brands får endnu bedre forudsætninger for at omstille sig til cirkulær økonomi”, siger Mikkel Brandrup.

Niels Toftegaard
Kommunikationschef