Pant på juice- og saftemballager styrker den cirkulære økonomi

Pantsystemer er cirkulær økonomi i praksis. Derfor er det meget positivt, at regeringen vil udvide pantsystemet, så borgerne fremover også kan aflevere juice- og saftemballager af bl.a. plastik, når de indløser pant for øldåser og sodavandsflasker. Det mener Brancheforeningen Cirkulær, der foreslår en fælles nordisk løsning og på længere sigt et integreret europæisk pantsystem.

Juice pantsystem

Tomme juiceflasker, som i dag sorteres til plastikaffald, må ikke bruges til ny fødevareemballage. Men når der kommer pant på, kan juiceflasken blive til en ny juiceflaske. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Juice, saft og sodavand er drikkevarer. Og flaskerne, de sælges i, er typisk lavet af det samme materiale – plastik. Men hvorfor kan borgerne få pant for den tomme sodavandsflaske, mens juiceflasken skal sorteres som plastikaffald derhjemme?

Det har hverken givet mening for borgerne eller miljøet. Derfor er det positivt, at regeringen i dag har præsenteret en udvidelse af det danske pantsystem fra 2020. Udvidelsen er baseret på en analyse fra DTU og Miljøstyrelsen, der har påvist et stort miljømæssigt potentiale.

- Vi skal bruge pantsystemet så meget som muligt, hvis vi skal give den cirkulære økonomi fuld skrald. Det er et meget effektivt system, der både sikrer, at flasker og dåser kan blive til nye fødevareemballager og ikke ender i naturen eller i skraldespande på gader og stræder. Brancheforeningen Cirkulær har arbejdet for denne udvidelse i lang tid, og derfor er vi meget tilfredse med regeringens melding, siger Jacob Hartvig Simonsen, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Borgerne kan i dag sortere juice- og saftemballager i de kommunale affaldsordninger. Men fordi affaldsspanden til plastik også indeholder alt fra barbiedukker til badebolde, kan plastikken ikke genanvendes som fødevareemballage.

Fælles nordisk løsning?

Plastikproblemerne og ambitionerne om den cirkulære økonomi er dog ikke løst med en udvidelse af pantsystemet. Varer og miljøproblemer krydser landegrænser og derfor er der behov for at hæve barren yderligere, mener Brancheforeningen Cirkulær.

- Næste skridt kunne være, at borgerne kan aflevere og få pant for emballagerne i alle de nordiske lande. Det gør det endnu nemmere for borgerne, bedre for miljøet og kan bidrage til at vise vejen for resten af EU. Udfordringerne med de tyske dåser skal også løses. Det langsigtede mål må være, at borgerne kan få pant i alle lande i EU. Jeg er sikker på, at vores kollegaer i affaldsforeningerne i de øvrige nordiske lande vil spille med og bidrage konstruktivt, siger Jacob Hartvig Simonsen.

Fakta om pant på juice- og saftflasker
  • Udvidelsen kommer til at gælde fra 1. januar 2020 og vil ifølge Miljø- og Fødevareministeriet omfatte cirka en million flasker om ugen - eller 52 millioner flasker om året. Det svarer til 6.000 tons plastik, hvilket er cirka fire procent af det samlede retursystem.
  • En affaldsanalyse fra det københavnske affaldsselskab ARC fra 2015 viser, at op mod 7 procent af plastikaffaldet fra husholdninger består af drikkevareemballage.
  • Kommunerne ruller nye spande til plastik ud over hele landet for at forfølge de nationale genanvendelsesmål. Knap 5 mio. danskere kan i 2019 sortere plastik derhjemme.