Regeringens affaldsudspil savner fagligt belæg og gambler med omkostninger, miljø og klima

Pressemeddelelse

Der er et vidt omfang af fejlinformation i de notater om affaldssektoren, som Folketingets partier i disse dage forhandler ud fra. Det vurderer Brancheforeningen Cirkulær, der finder materialet uegnet som beslutningsgrundlag, og ønsker derfor en uvildig og uafhængig gennemgang, før Folketinget træffer beslutninger med så omfattende konsekvenser.

Affaldscontainer

Kommunerne har rullet nye affaldsspande hjem til danskerne i stor stil over de senere år, og resultatet er mere genanvendelse. Regeringen påstår alligevel, at kommunerne hellere vil energiudnytte affald. Det er en fejlinformation fra regeringen - og dem er der desværre mange af, viser Brancheforeningen Cirkulærs gennemgang af regeringens forhandlingsnotater. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Uanset hvad man kalder det, så er der mange udokumenterede påstande i de bilag, som regeringen har præsenteret under forhandlingerne om en klimaplan for affaldssektoren.

”Vi er kede af, hvordan sektoren fremstilles i notaterne. Vi har i Danmark én af Europas bedste og mest effektive affaldssektorer, og vi har meldt os klar til at bidrage for at nå målet om øget genanvendelse og 70% CO2-reduktion. Læser man gennem bilagene fra regeringen, får man dog det stik modsatte indtryk. Regeringens oplæg indeholder mange fejlslutninger om sektoren og undervurderinger af omkostningerne, som betyder, at vi ikke mener, at der et fagligt grundlag for beslutninger med så vidtrækkende konsekvenser for både økonomi, miljø og klima, som der lægges op til”, siger Mads Jakobsen, formand for Brancheforeningen Cirkulær.

Hent Brancheforeningen Cirkulærs notat om konsekvenserne ved en privatisering.

Brancheforeningen Cirkulær har selv lagt forslag til en klimaplan frem offentligt og meldt ud, at foreningen støtter regeringens målsætninger. Herunder både øget affaldssortering og tilpasning af affaldsenergi-kapaciteten.

Modarbejder kommunerne mere genanvendelse?

Af bilagene fra forhandlingerne fremgår det bl.a. af bilag 18, at sektorens rammevilkår skaber incitamenter til at forbrænde dansk affald fremfor at genanvende det, samt at rammevilkårene hæmmer investeringer i genanvendelsesanlæg.

”Når man læser bilagene, så rejser spørgsmålene sig: Forstår regeringen sektoren og de rammer og mekanismer, der gælder? Og mener regeringen reelt, at kommunerne brænder affald af, der burde være genanvendt? Der insinueres kommercielle hensigter hos kommuner, der løser offentlige opgaver, og som har planlagt anlæggene med godkendelse fra staten. Det er en voldsom anklage mod folkevalgte i kommuner og affaldsselskaber, der løser miljøopgaver. Vi mener, at der mangler dokumentation”, lyder det fra Mads Jakobsen.

Hent Brancheforeningen Cirkulærs gennemgang af bilag 18.

Han understreger, at kommuner og affaldsselskaber ikke genanvender selv, men håndterer det frem til, at private virksomheder kan modtage det og genanvende det. Langt størstedelen af opgaverne udbydes allerede i dag, men kommunerne kan omlaste, sortere og forbehandle affald, før det genanvendelige affald udbydes til virksomhederne.

Får man mindre forbrænding ved en konkurrenceudsættelse?

Regeringen har offentlig erklæret, at de vil arbejde for mindre affaldsforbrænding i Danmark ved at reducere kapaciteten. I bilagene fremgår det, at dette bør ske ved at konkurrenceudsætte det forbrændingsegnede affald, og at dette vil føre til lavere CO2-udledning og en effektivisering, der vil komme borgerne og virksomhederne til gode.

”Folketinget skal være klar over, at privatisering vil føre til øgede omkostninger – bl.a. indfrielse af kommunegaranterede lån. Og så skal man vide, at anlæggene vil agere som private selskaber fremfor miljøbehandlingsanlæg som i dag. De vil derfor udelukkende have incitamenter til at forbrænde så meget affald som muligt. Man kan komme i en situation, hvor dansk affald eksporteres til udlandet, mens vi importere affald til energiudnyttelse. Driftsforhold, der giver bedre luftkvalitet eller indsatser for CO2-fangst, vil stille selskaberne ringere i en konkurrencesituation. Forslaget vil derfor med stor sandsynlighed medføre udledning af mere NOx, svovl og CO2. Desuden viser Energistyrelsens egne analyser, at sektoren har leveret markante prisfald, samtidig med at anlæggene har sikret mere energi ud af den samme mængde affald i en årrække. Det viser, at sektoren effektiviserer mere og mere,” påpeger Mads Jakobsen.

Behov for uvildig gennemgang af beslutningsgrundlaget

I Brancheforeningen Cirkulær håber man, at partierne vil blive enige om at genbesøge det faglige grundlag, før man får taget beslutninger baseret på et fejlagtigt grundlag, og melder sig klar til at indgå i en politisk aftale.

"Vi mener, at beslutningsgrundlaget bør gennemgås af uafhængige og uvildige fagfolk. Der kører et forhastet forhandlingsforløb, hvor Folketingets partier har begrænsede muligheder for at følge med. Hvis man privatiserer velfungerende infrastruktur, fanger bordet. Den type beslutninger skal træffes med åbne øjne, hvor man ved, hvad man gør – og har overblik over, hvilke konsekvenser det har. Vi er klar til at indgå i et sådant arbejde og række hånden ud for en politisk aftale om, hvordan vi i fællesskab kan nå klimamål og samtidig sikrer sektoren til fremtiden," siger Mads Jakobsen.

Hent samlet gennemgang af regeringens forhandlingsudspil.