Producentansvar for emballager

Brancheforeningen Cirkulærs forslag til rammer for producentansvar for emballager i Danmark.

Brancheforeningen Cirkulær har tre anbefalinger til, hvordan Danmark får skabt et bæredygtigt producentansvar på emballager til gavn for borgere, virksomheder og kommuner og affaldsselskaber:

1. Sæt borgerne i fokusBorgerne er afgørende for, at affaldet bliver sorteret, så mest muligt kan genanvendes.
  2. Brug den velfungerende infrastrukturDen eksisterende kommunale infrastruktur for håndtering af emballager fra husholdninger fungerer og er velkendt for borgerne.
  3. Giv os bedre emballager: Det samlede system for producentansvaret skal udformes, så producenterne har reelle incitamenter til at producere og designe emballager, der begrænser ressourceforbruget og øger genbrugen og genanvendelsen.

Udgivelse

Producentansvar