Vores affald - Danmarks ressourcer

KL og Brancheforeningen Cirkulærs fælles bud på, hvordan den cirkulære omstilling af affaldssektoren styrkes - til gavn for visionen om et affaldsfrit Danmark.

Kommuner og affaldsselskaber arbejder for den cirkulære økonomi. Vi ønsker et samfund, hvor vi spilder mindre og (gen)bruger mere - og hvor vi genanvender ressourcerne, når vores produkter bliver til affald. Kort sagt: en cirkulær økonomi, hvor affald er ressourcer.

Idag er vi langt fra i mål. Mange produkter har en kort levetid, kan ikke repareres og er ikke designet, så materialerne kan genanvendes. Omstillingen til cirkulær økonomi griber dybt og vil fundamentalt ændre vores måde at producere og forbruge på.

Vi kan ikke redde hele verden fra bunden af skraldespanden, men omstillingen påvirker også udviklingen af fremtidens affaldssektor.

3 pejlemærker - 11 initiativer

Med 'Vores affald - Danmarks Ressourcer' peger KL og Brancheforeningen Cirkulær i fællesskab på tre pejlemærker for de næste vigtige skridt i udviklingen af en affaldssektor, der bidrager til den cirkulære økonomi i Danmark:

• Vi skal styrke forebyggelse, genbrug og genanvendelse.
  • Vi skal gøre det let for borgere og virksomheder at bidrage.
  • Vi skal skabe nye løsninger sammen i partnerskaber.

Under hvert pejlemærke giver vi vores bud på konkrete tiltag, som vi selv vil realisere, eller som vi mener, at Folketinget bør tage initiativ til.