Nordværk-AVV-genbrugsbutik

Genbrugsbutik i Hjørring hos Nordværk/AVV. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Affaldsdage 2022

Konference
-

Affaldsdage 2022 sætter blandt andet fokus på affaldsforebyggelse, genbrug, tekstiler, tilsyn, mere genanvendelse af erhvervsaffald, dokumentation og producentansvar for emballager. Alle emner der vil berører os nu og i de kommende år.

Affaldsforebyggelse og genbrug

Det er to af de områder, hvor der for alvor skal sættes ind de kommende år. Vi får besøg af Tobias Beck (teamleder i Miljøministeriet), Michael Søgaard Jørgensen (professor ved Aalborg Universitet) og Mette Hoffgaard Ranfeldt (Dansk Naturfredningsforening), der alle vil fortælle om affaldsforebyggelse og genbrug fra forskellige vinkler. Dernæst kommer Reno Djurs og AffaldPlus for at fortælle om deres arbejde med affaldsforebyggelse og genbrug.

Tekstiler

Vi skal nu også alle sammen til at indsamle tekstiler, og nogle er allerede i gang. Det handler dog om andet end indsamling, hvorfor vi også skal høre om (miljøvenligt) design af tekstiler, genbrugsløsninger, indsamling, afsætning og behandlingsteknologier.  Tina Werborg fortæller om tøjdeling og Gabriella Constantinou om genanvendelsesteknologier. ARWOS vil fortælle om deres erfaringer med indsamling og afsætning af tekstiler.

Mere genanvendelse af erhvervsaffald og dokumentation for genanvendelse

Vi skal have genanvendt mere erhvervsaffald, og vi skal blive bedre til at genanvende det husholdningsaffald vi indsamler. Miljøstyrelsen og KL kommer og fortæller om den nye tilsynsmodel, der er under udvikling og hvis formål er at få flere virksomheder til at sortere deres affald. Ligeledes skal modtagekontrollen på affaldsforbrændingsanlæg og deponier styrkes, så vi undgår at genanvendeligt affald ryger de forkerte steder hen. Vi skal også høre om et samarbejde mellem Vestforbrænding og ARGO, der handler om at udvikle ”systemer”, der bedst muligt kan sikre at affald rent faktisk ender der, hvor vi ønsker det.

Affaldssortering – fra uoverkommerligt besvær til ubemærket rutine

Lina Katan har afsluttet Ph.D-afhandlingen med ovennævnte titel, hvorfor vi naturligvis også skal høre om de indsigter, projektet kan give til den kommunale affaldssektor. Du kan læse mere om projektet her.

Temaer – har du ønsker?

Vi slutter af med 3-4 temaer, hvor du har mulighed for at vælge et af dem. Lige nu har vi to i støbeskeen – et om producentansvar for emballager samt et om indsamling og transport. Har du nogle ønsker til et tema, så ring eller skriv til undertegnede.

Affald 2022 er kun for medlemmer af Brancheforeningen Cirkulær.

Prisen indtil den 30. september er 6.950 kroner (ekskl. moms).

Efter den 30. september er prisen 7.950 kroner (ekskl. moms).

Tilmeldinger er bindende efter den 30. september kl. 12.

Prisen inkluderer overnatning og forplejning.

Tilmeldingslinket er fjernet, kontakt mail@danskaffaldsforening.dk hvis du ønsker at deltage.