Zirkel genbrugsunivers i odense

Zirkel i Odense, som både fungerer som genbrugsbutik samt som fælleslager, hvor effekter og genstande fra genbrugspladserne i kommunen kan hentes af frivillige organisationer. Foto: Odense Renovation/zirkel.

Lanceringsevent "De gode samarbejder om genbrug"

-

Lanceringsevent for ”De gode samarbejder om genbrug”, udviklet i fællesskab mellem ISOBRO og Brancheforeningen Cirkulær. Arrangementet afholdes mandag den 13. marts i Zirkel ved Odense Renovation

Kommunerne har som ny opgave at etablere genbrugsområder på genbrugspladserne, og de velgørende organisationer har stor erfaring med at afsætte genbrugseffekter via deres +1.000 butikker. Det er helt oplagt at matche disse parter med henblik på at opnå mest mulig genbrug til gavn for flest mulige parter. Men hvordan bliver det et godt match, når vi kommer fra hver vores verden?

Det er ikke nyt for hverken kommunerne eller organisationerne at samarbejde om genbrug, men nogle steder fungerer samarbejdet bedre end andre. ISOBRO og Brancheforeningen Cirkulær har sammen med Global Translations identificeret de gode samarbejdsmodeller, så det kan blive nemmere for kommunerne og organisationerne at indgå aftaler med hinanden.

Endelig afholdes selve eventen i det, nogle kalder ’guldmodellen’ for det gode samarbejder – nemlig i fælleslageret hos Odense Renovation, som er en del af genbrugskonceptet Zirkel.

Det er muligt at tilmelde sig rundvisning i Zirkel, som starter allerede kl. 12.15. Der er 20 pladser, som fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Brancheforeningen Cirkulær har indgået et Genbrugsløfte med Røde Kors, Kirkens Korshær samt Folkekirkens Nødhjælp. Arbejdet med ”De gode samarbejder om genbrug” er en af indsatserne i Genbrugsløftet og vi glæder os til at præsentere arbejdet på lanceringseventet.

Nana Winkler
7231 2075