Innovation

• støvler-tekstiler

Et dansk forbud mod PFAS i tøj og tekstiler er et skridt i den rigtige retning, mener Brancheforeningen Cirkulær. For PFAS er både en udfordring for menneskers sundhed – men også for omstillingen til cirkulær økonomi.

• Verdensmålsprisen i Dansk Affaldsforening

Årets indstillede projekter til Verdensmålsprisen spænder bredt – fra mindre deponering og mere genbrug til bedre jobs og visionære måder at tænke genbrugsstationer på.

• RCV-genbrug-byggematerialer

En forudsætning for mere genbrug og genanvendelse af byggeaffald er, at det sorteres korrekt og ordentligt på byggepladsen. Derfor efterlyser Brancheforeningen Cirkulær en stramning af affaldsbekendtgørelsen i sit høringssvar til regulering af selektiv nedrivning.

• Energnist - affaldsenergi

CO2-fangst på affaldsenergianlæg er den billigste løsning sammenlignet med biomasse-CCS, viser analyse fra CONCITO og EA Energianalyse. Vigtigt og grundigt indspark i debatten om regulering og udmøntning af støtte, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• Fjernvarme Fyn - Affaldsenergi2

Affaldsenergianlæg kan kun spare halvdelen af en CO2-afgift ved etablering af CO2-fangst med den nuværende implementering af den grønne skattereform. Det forringer businesscasen, advarer Brancheforeningen Cirkulær og Dansk Fjernvarme.

• JensBomannChristensen
    Debat

Stort set alle statsministre i nyere tid har talt om at fjerne bøvl og unødvendige regler, men i forsyningssektoren går udviklingen den stik modsatte vej. Snart skyller en ny bølge bureaukrati ind over os, skriver Jens Bomann Christensen i Altinget Forsyning.

• Genbrugskaffekopper 2023

Den foreløbige aftale om ny EU-regulering af emballager hilses velkommen af Brancheforeningen Cirkulær. Men omstillingen til cirkulær økonomi kommer til at tage unødvendigt lang tid, og især genbrugsmål kunne have været mere ambitiøse.

• Kvashegn Renosyd

Nu er der åbent for indstillinger til Brancheforeningen Cirkulærs verdensmålspris, som uddeles på foreningens årsmøde til et medlem, der har gjort en aktiv indsats for at indfri verdensmålene.

• Affald 2023 udstilling

Bliv udstiller på Affald 2024, Brancheforeningen Cirkulærs årsmøde og konference.

Affald 2024

Programmet til Affald 2024 er på plads. I anledning af valget til Europaparlamentet vil flere af partiernes spidskandidater diskutere cirkulær økonomi, emballager og affald med EU-briller på.