PFAS-forbud i tøj og tekstiler hilses velkomment

Et dansk forbud mod PFAS i tøj og tekstiler er et skridt i den rigtige retning, mener Brancheforeningen Cirkulær. For PFAS er både en udfordring for menneskers sundhed – men også for omstillingen til cirkulær økonomi.

støvler-tekstiler

Indtil et totalt EU-forbud mod PFAS måske kan træde i kraft, er et nationalt forbud mod PFAS i f.eks. sko og støvler et godt skridt på vejen.

Miljøminister Magnus Heunicke vil forbyde PFAS i tøj, sko og imprægneringsmidler målrettet forbrugere i Danmark.

Det hilses velkommen af Brancheforeningen Cirkulær – interesseorganisation for kommuner og kommunale affaldsselskaber.

PFAS er ikke nemlig ikke kun en trussel mod drikkevand, naturen og menneskers sundhed, men også mod den cirkulære økonomi. Når produkter med PFAS i genanvendes, spredes de skadelige stoffer i nye produkter – selvom vi som samfund ønsker at fjerne dem.

”Et dansk forbud mod PFAS vil styrke den cirkulære økonomi, og gøre danske mode- og tekstilvirksomheder klar til den helt nødvendige omstilling. Når affald – som eksempelvis tøj og tekstiler – genanvendes i dag, risikerer PFAS nemlig at recirkuleres i nye produkter,” siger Jens Bomann Christensen, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Længe ventet handlingsplan på vej

Miljøministerens ønske er tilsyneladende del af en længe ventet handlingsplan, der skal finde løsninger på problemerne med spredning og ophobning af PFAS i produkter, mennesker og miljø.

Og det er en vigtig indsats, mener Brancheforeningen Cirkulær, som samtidig opfordrer ministeriet og Miljøstyrelsen til at inddrage affaldssektoren i arbejdet med at føre handlingsplanen ud i livet.
PFAS findes nemlig også i ’gammelt’ affald på deponierne. Herfra udvaskes stofferne i perkolatet – dvs. det regnvand, der siver gennem deponiet og samles op i drænsystemer, inden det udledes i spildevandssystemerne.

Omvendt kan en anden del af affaldssektoren – nemlig affaldsenergianlæggene – være en del af løsningen, da PFAS kan destrueres ved tilstrækkelig høje temperaturer. Eksisterende viden og målinger tyder på, at PFAS i vidt omfang destrueres i de almindelige affaldsenergianlæg, der typisk brænder affaldet ved 1.000 til 1.100 grader.

Det kræver dog nærmere analyser, ligesom ikke alt PFAS-holdigt affald eller materiale – f.eks. slam – umiddelbart egner sig til destruktion på gængse affaldsenergianlæg.

hanne johnsen