Deponi

• støvler-tekstiler

Et dansk forbud mod PFAS i tøj og tekstiler er et skridt i den rigtige retning, mener Brancheforeningen Cirkulær. For PFAS er både en udfordring for menneskers sundhed – men også for omstillingen til cirkulær økonomi.

• Stigeø - deponi
    Pressemeddelelse

Klimarådets årlige vurdering af regeringens klimapolitik advarer fortsat om, at CO2-gevinsterne ved flere affaldstiltag er forbundet med høj risiko, ligesom CCS-redskabet risikerer at komme i spil for sent. Hurtig implementering af såvel grøn skattereform som CCS-aftale er fundamental, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• Flyveaske
    Af

Brancheforeningen Cirkulær og Dansk Restprodukthåndtering

Udgivet

Februar 2024

• Deponi
    Debat

Vi taler sjældent om dem, men Danmarks deponier er et afgørende sikkerhedsnet, der håndterer det affald, der hverken kan eller skal recirkuleres eller energiudnyttes. Men ligesom med alt andet skal sikkerhedsnettet vedligeholdes. Her skaber længere efterbehandlingsperiode samt nye stoffer som PFAS usikkerhed om den langsigtede finansiering, skriver Brancheforeningen Cirkulær i WasteTech.

• Deponi bulldozer

Flere forskere i miljøret har foreslået en branchefinansieret fond med midler til at dække omkostninger i forureningssager. God ide, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• himmel-1
    Pressemeddelelse

Den 1. september skifter Dansk Affaldsforening navn til Brancheforeningen Cirkulær. Det afspejler, at cirkulær økonomi er meget mere end affaldshåndtering – og at forventningerne til kommunernes rolle i omstillingen er tårnhøje.

• Odense - Deponi

Problemstillingen med spredning af PFAS gennem genanvendelse såvel som håndteringen af PFAS fra deponier skal indgå i en national handlingsplan, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• Energiudnyttelse af affald

Selvom analyser ikke har fundet PFAS i røgen fra affaldsforbrændingsanlæg, giver stoffet alligevel anledning til både panderynker og omfattende undersøgelser om PFAS udledes ved affaldsforbrænding. Et komplet forbud mod PFAS i produkter er dog den eneste langsigtede løsning, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• Asbeststativ til brug på genbrugspladserne.

Asbest er et sundhedsskadeligt mineral, og vi ved, at det skal håndteres med omhu - men hvordan gør vi det bedst? Brancheforeningen Cirkulær inviterede til en dag med erfaringsudveksling, hvor vi blev klogere på kommunernes henteordninger og genbrugspladsernes håndtering af asbest.

• fjernvarmerør-kredsløb
    Debat

Det giver ingen mening, at den tidligere regering ville reducere forbrændingskapaciteten med 30 pct. En kommende regering skal i stedet se forbrænding som kritisk infrastruktur. Sådan lyder det fra Brancheforeningen Cirkulær i et debatindlæg i WasteTech.