Håndtering af asbest – Hvordan kommer vi af med det?

Asbest er et sundhedsskadeligt mineral, og vi ved, at det skal håndteres med omhu - men hvordan gør vi det bedst? Brancheforeningen Cirkulær inviterede til en dag med erfaringsudveksling, hvor vi blev klogere på kommunernes henteordninger og genbrugspladsernes håndtering af asbest.

Asbeststativ til brug på genbrugspladserne.

På flere genbrugspladser, bliver asbestplader indsamlet på særlige stativer, der skal gøre det nemmere og mere sikkert at sende til deponering. Her viser AFLD deres stativ frem.

Går samtalen på asbest, sætter de fleste nok ordet i forbindelse med tagplader, eller den mediedækning mineralet har fået de seneste år. Men hvad er asbest egentligt, og er det så farligt som det lyder?

I 1960’erne og starten af 1970’erne brugte man asbest flittigt i byggebranchen, da mineralet har enormt gode egenskaber til isolering samtidig er meget brandsikkert. Dog fandt man ud af asbestfibre er sundhedsskadelige og i værste fald kan forsage kræft, hvorefter det blev forbudt. Da asbestpartiklerne er forsvindende små, kan de trænge helt ud i de mindste blodbaner i lungerne og blandt andet forårsage den uhelbredelige lungehindekræft.

Emballeres inden aflevering på genbrugsplads

Nu 60 år senere, har mange af bygningerne og privatboligerne opført i 60’erne, brug for renovering. Hvordan forholder man sig til at skulle skaffe sig af med sine tagplader, hvis de indeholder det sundhedsskadelige asbest? Flere kommuner og affaldsselskaber har særskilte stativer eller containere på genbrugspladserne, for at kunne tage sikkert imod pladerne, så de håndteres rigtigt.

Da asbest ikke er brændbart, skal det sendes til nedgravning på et deponi. Genbrugspladserne har forskellige bud på hvordan det bedst håndteres, herunder modtager mange kun asbest forsvarligt emballeret med plast. Mængden af asbest, man kan aflevere, varierer fra genbrugsplads til genbrugsplads, men generelt ønskes store partier leveret direkte til deponi.

Henteordninger bliver mere og mere udbredte

Står man som borger overfor en tagrenovering, eller et renoveringsprojekt der efterlader en stor mængde asbestaffald, kan man som noget nyt i en del kommuner bestille en henteordning.

Hvad indebærer en henteordning? Flere kommuner har gjort det muligt, at man som borger kan logge ind på kommunens hjemmeside og bestille afhentning af asbest hjemme ved husstanden. På hjemmesiden kan man så bestille bigbags eller anden emballage, der kræves til at pakke asbesten ind, alt efter hvor meget affald man har. Emballagen kan ofte også afhentes på genbrugspladserne. Affaldet forsegles grundigt og bliver derefter afhentet på adressen. Da lastbilen kører affaldet direkte til deponi, slipper dermed både borgeren og personalet på genbrugspladserne for den potentielt farlige håndtering af asbest.

Håndtering af asbest på deponi nåede vi ikke at drøfte på temadagen, men de skal selvfølgelig inddrages i den samlede logistikopgave om asbestaffald.

Måske metode til at genkende tagplader uden asbest

Men kan det virkeligt være rigtigt, at der er asbest i alle tagplader? Nej, det er der ikke, men da man i håndteringsprocessen endnu ikke kan skelne mellem eternitplader med og uden asbest, bliver alle behandlet på samme vis. Teknologisk Institut peger dog nu på en løsning, hvor man vil kunne benytte robotter styret af kunstig intelligens, til at kunne skelne mellem asbestholdige eternitplader og almindelige eternitplader. På denne måde vil man kunne genbruge de almindelige eternitplader til fremstilling af nye byggematerialer. Det vil i første omgang dog primært være relevant for henteordninger og ikke for genbrugspladsens asbestaffald.

Findes også i andet en tagplader

Er det kun tagplader der er asbest i? Nej, i princippet kan der være brugt asbest i mange andre byggematerialer i dit hus, herunder i fliseklæben bag på fliserne i dit badeværelse.

Hvordan skal man som privatperson så kunne vide hvad der indeholder asbest og hvad der ikke gør? For bedre at kunne vejlede borgere og håndværkere i lige netop dette, eksisterer Asbest-huset.dk. På denne hjemmeside finder man en guide til, hvor i huset, der kan befinde sig asbest, og hvordan man lokaliserer det. Som en del af et nyt politisk forslag, skal det ved hussalg fremgå i husets tilstandsrapport om der er risiko for asbest. Dette vil hjælpe nye husejere til at kunne tage de nødvendige forholdsregler under en eventuel renovering.

Nana Winkler
7231 2075