PFAS fra affaldshåndtering skal indgå i handlingsplan

Problemstillingen med spredning af PFAS gennem genanvendelse såvel som håndteringen af PFAS fra deponier skal indgå i en national handlingsplan, mener Brancheforeningen Cirkulær.

Odense - Deponi

Affaldssektoren arbejder med at rense yderligere for PFAS fra deponiernes spildevand, men det er dyrt og destruerer ikke PFAS endeligt. Derfor skal problematikken indgå i en national handlingsplan for PFAS. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

PFAS skyldes såvel fortidens synder som nutidens mangel på politisk regulering af disse evighedskemikalier i vores hverdagsprodukter.

Og fordi de med tiden bliver til affald, er det desværre ingen overraskelse, at PFAS fra affaldshåndtering finder vej til rensningsanlæggene, og nu er målt i bekymrende koncentrationer hos Biofos, der håndterer spildevand fra hovedstadsområdet.

Derfor skal en national PFAS-handlingsplan også pege på løsninger, så vi destruerer PFAS endegyldigt fremfor at recirkulere stofferne via affaldshåndteringen, mener Brancheforeningen Cirkulær.

PFAS er nemlig ikke kun et problem for indvinding af drikkevand, naturen og menneskers sundhed, men også en trussel mod den cirkulære økonomi. Når produkter med PFAS i genanvendes, spredes de skadelige stoffer i nye produkter.

Samtidig findes der PFAS i ’gammelt’ affald på deponierne. Herfra udvaskes stofferne i perkolatet – dvs. det regnvand, der siver gennem deponiet og samles op i drænsystemer, inden det udledes i spildevandssystemerne.

”Når vi genanvender affald, som indeholder PFAS, risikerer vi at sprede PFAS i nye produkter – og affaldet i vores deponier afgiver PFAS til perkolatet. Sektoren arbejder med at rense yderligere for PFAS fra deponiernes spildevand, men det er dyrt og destruerer ikke PFAS endeligt. Problemstillingen med spredning af PFAS gennem genanvendelse såvel som håndteringen af PFAS fra deponier skal derfor indgå i en national handlingsplan – indtil et decideret forbud kan træde i kraft,” siger Jens Bomann Christensen, politisk chef i Brancheforeningen Cirkulær.

Niels Remtoft
7231 2073