Genanvendelse

Bro Kommunikation og EUpicto

Udgivet

• støvler-tekstiler

Et dansk forbud mod PFAS i tøj og tekstiler er et skridt i den rigtige retning, mener Brancheforeningen Cirkulær. For PFAS er både en udfordring for menneskers sundhed – men også for omstillingen til cirkulær økonomi.

• Verdensmålsprisen i Dansk Affaldsforening

Årets indstillede projekter til Verdensmålsprisen spænder bredt – fra mindre deponering og mere genbrug til bedre jobs og visionære måder at tænke genbrugsstationer på.

• RCV-genbrug-byggematerialer

En forudsætning for mere genbrug og genanvendelse af byggeaffald er, at det sorteres korrekt og ordentligt på byggepladsen. Derfor efterlyser Brancheforeningen Cirkulær en stramning af affaldsbekendtgørelsen i sit høringssvar til regulering af selektiv nedrivning.

• Hanne-Johnsen-Sofie-Rask
    Debat

Nye beregninger viser, at affaldssortering sparer hundredtusinder ton CO2. Sofie Rask og Hanne Johnsen, specialkonsulenter i Brancheforeningen Cirkulær, har været med til beregningerne, og giver i et debatindlæg i Klimamonitor indsigt i beregningerne.

Affald 2024

Programmet til Affald 2024 er på plads. I anledning af valget til Europaparlamentet vil flere af partiernes spidskandidater diskutere cirkulær økonomi, emballager og affald med EU-briller på.

• Mad- og drikkekartoner
    Debat

2024 bliver et skelsættende år for omstillingen af emballager i mere bæredyg-tig retning – både herhjemme og i Europa. Hvis vi vel at mærke ønsker det, for stærke kræfter arbejder på at holde os fast i status quo, skriver Jens Bomann Christensen i Altinget.

• glas-container
    Debat

Elbiler, vindmøller og landbrug tager ofte overskrifterne når det handler om at reducere CO2-udledningerne. Men cirkulær økonomi er et overset værktøj – især når vi kigger ud over Danmarks – og klimalovens – snævre grænser. Det skriver Jens Bomann Christensen i Altinget.

• Genbrugskaffekopper 2023

Adskillige mål om at gøre emballager grønnere hænger i en tynd tråd, når EU-Parlamentet onsdag stemmer om ny regulering. Kritisk, mener Brancheforeningen Cirkulær, for EU har brug for en revolution for at få mere bæredygtige emballager.

• glas-container
    Af