Klima

• Energnist - affaldsenergi

CO2-fangst på affaldsenergianlæg er den billigste løsning sammenlignet med biomasse-CCS, viser analyse fra CONCITO og EA Energianalyse. Vigtigt og grundigt indspark i debatten om regulering og udmøntning af støtte, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• Fjernvarme Fyn - Affaldsenergi2

Affaldsenergianlæg kan kun spare halvdelen af en CO2-afgift ved etablering af CO2-fangst med den nuværende implementering af den grønne skattereform. Det forringer businesscasen, advarer Brancheforeningen Cirkulær og Dansk Fjernvarme.

• Hanne-Johnsen-Sofie-Rask
    Debat

Nye beregninger viser, at affaldssortering sparer hundredtusinder ton CO2. Sofie Rask og Hanne Johnsen, specialkonsulenter i Brancheforeningen Cirkulær, har været med til beregningerne, og giver i et debatindlæg i Klimamonitor indsigt i beregningerne.

• Stigeø - deponi
    Pressemeddelelse

Klimarådets årlige vurdering af regeringens klimapolitik advarer fortsat om, at CO2-gevinsterne ved flere affaldstiltag er forbundet med høj risiko, ligesom CCS-redskabet risikerer at komme i spil for sent. Hurtig implementering af såvel grøn skattereform som CCS-aftale er fundamental, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• affaldsenergi og kran
    Pressemeddelelse

Mange gode elementer i regeringens udspil, der skal skabe gunstige rammer for investeringer i CO2-fangst på affaldsenergianlæg. Men den fortsatte dødstrussel over 30 pct. af kapaciteten risikerer at spænde ben, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• glas-container
    Debat

Elbiler, vindmøller og landbrug tager ofte overskrifterne når det handler om at reducere CO2-udledningerne. Men cirkulær økonomi er et overset værktøj – især når vi kigger ud over Danmarks – og klimalovens – snævre grænser. Det skriver Jens Bomann Christensen i Altinget.

• RCV-genbrug-byggematerialer
    Debat

Dansk Erhverv og Brancheforeningen Cirkulær opfordrer regeringen og Folketingspolitikerne til at fastholde det momentum, som loven om selektiv nedrivning har skabt, så den grønne omstilling af bygge- og anlægssektoren ikke går i stå. Vi har brug for flere ændringer i den samlede regulering af byggeri, finansiering og affaldshåndtering, skriver Henrik Friis og Jens Bomann Christensen.

• MagnusHeunicke-rådsmøde-dec2023

Ministerrådet fastholder mål for genbrug af emballager, hvor EU-Parlamentet gav efter for industripres. En redningskrans for miljøet, mener Brancheforeningen Cirkulær, der dog forudser gyserforhandlinger, når EU-institutionerne mødes til den endelige armlægning.

• elskraldebil

Elektriske skraldebiler er ikke længere et særsyn på de danske veje – og udviklingen vil fortsætte, for el-skraldebiler er nu så godt som en hyldevare, viser en ny analyse fra Copenhagen Electric under Region Hovedstaden. Udviklingen skal gerne fortsætte, også når der kommer producentansvar for emballage, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• glas-container
    Af