Positivt regeringsudspil sikrer bedre rammer for CO2-fangst fra affaldsenergi

Pressemeddelelse

Mange gode elementer i regeringens udspil, der skal skabe gunstige rammer for investeringer i CO2-fangst på affaldsenergianlæg. Men den fortsatte dødstrussel over 30 pct. af kapaciteten risikerer at spænde ben, mener Brancheforeningen Cirkulær.

affaldsenergi og kran

Danske affaldsenergianlæg kan bidrage til klimamålet ved at indfange 2 mio. tons CO2, vurderer Brancheforeningen Cirkulær. Det kræver dog gunstige rammebetingelser.

CO2-fangst fra affaldsenergianlæg kan bidrage markant til at nå Danmarks målsætning om 70 pct. reduktion i CO2-udledningen i 2030. Og nu har regeringen for første gang løftet sløret for, hvordan rammerne for sektorens investeringer og drift af CO2-fangst kan se ud.

Det er et godt udspil, regeringen er kommet med, mener Brancheforeningen Cirkulær, interesseorganisation for kommunale affaldsenergianlæg, der undervejs har leveret input til Klimaministeriet og Energistyrelsens arbejde.

”Regeringens udspil til bedre langsigtede rammer for CO2-fangst i affaldsenergissektoren ser godt ud, og vi vil gerne rose regeringen for at have lyttet til branchen på flere afgørende punkter,” siger Jens Bomann Christensen, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Blandt andet er det positivt, at der lægges op til den nødvendige fleksibilitet, hvad angår ejerskabsstrukturen, ligesom der er lyttet til ønsket om, at CO2-fangst kan drives som en primæraktivitet.

Derudover åbnes der for bedre muligheder for, at ejerkommuner kan påtage sig finansiel risiko i forbindelse med investeringer i CO2-fangst.

”Kommunerne trækker et kæmpe læs i klimakampen, og har ambitiøse klimaplaner – som i stort omfang også omfatter investeringer i CO2-fangst på kommunernes affaldsenergianlæg. Derfor er vi også tilfredse med, at der åbnes for, at kommuner kan handle med CO2-kreditter, samt at kommunerne kan påtage sig en del af risikoen,” siger Jens Bomann Christensen.

Politisk krav om konkurser en udfordring

Til trods for de mange positive elementer i regeringens udspil, risikerer det politiske ønske om at lukke 30 pct. affaldsenergikapaciteten at spænde ben for ambitionerne – især i forhold til finansieringen.

”Vi savner, at regeringen og partierne bag klimaplanen for affald forholder sig aktivt til, hvad en dødsdom over 30 pct. af kapaciteten betyder for omkostningerne til de her projekter,” siger Jens Bomann Christensen, og fremhæver en afgørende detalje:

”Det fremgår, at der skal opkræves en ’markedskonform garantiprovision’, der bl.a. skal afspejle risiciene i et investeringsprojekt som CO2-fangst. Her kigger vi jo direkte ind i, at groft sagt hvert tredje anlæg politisk ønskes lukket om ganske få år jf. klimaplanen. Det er jo en risiko, der er til at mærke – og som vil afspejle sig i høje garantiprovisioner, der gør investeringer i CCS unødvendigt dyr. I bedste fald øger det behovet for støtte fra de statsfinansierede puljer, og i værste fald risikerer det helt at strande fornuftige projekter,” siger Jens Bomann Christensen.

Trods dette er regeringens udspil om de langsigtede rammer vigtigt, og det er enormt positivt, at man i udspillet har været så lydhør overfor sektoren. Rundt om i landet er der allerede mange konkrete projekter i støbeskeen, og nu ser en række barrierer ud til at blive fjernet, så de kan realiseres.

danny-taal
Specialkonsulent - På barsel