Affaldsenergi

• støvler-tekstiler

Et dansk forbud mod PFAS i tøj og tekstiler er et skridt i den rigtige retning, mener Brancheforeningen Cirkulær. For PFAS er både en udfordring for menneskers sundhed – men også for omstillingen til cirkulær økonomi.

• Energnist - affaldsenergi

CO2-fangst på affaldsenergianlæg er den billigste løsning sammenlignet med biomasse-CCS, viser analyse fra CONCITO og EA Energianalyse. Vigtigt og grundigt indspark i debatten om regulering og udmøntning af støtte, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• Fjernvarme Fyn - Affaldsenergi2

Affaldsenergianlæg kan kun spare halvdelen af en CO2-afgift ved etablering af CO2-fangst med den nuværende implementering af den grønne skattereform. Det forringer businesscasen, advarer Brancheforeningen Cirkulær og Dansk Fjernvarme.

• Stigeø - deponi
    Pressemeddelelse

Klimarådets årlige vurdering af regeringens klimapolitik advarer fortsat om, at CO2-gevinsterne ved flere affaldstiltag er forbundet med høj risiko, ligesom CCS-redskabet risikerer at komme i spil for sent. Hurtig implementering af såvel grøn skattereform som CCS-aftale er fundamental, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• Flyveaske
    Af

Brancheforeningen Cirkulær og Dansk Restprodukthåndtering

Udgivet

• affaldsenergi og kran
    Pressemeddelelse

Mange gode elementer i regeringens udspil, der skal skabe gunstige rammer for investeringer i CO2-fangst på affaldsenergianlæg. Men den fortsatte dødstrussel over 30 pct. af kapaciteten risikerer at spænde ben, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• affaldsenergi-1

Det er positivt, at regeringen fastholder fokus på CCS fra affaldsenergi i sit årlige klimaprogram. Men en løsning for rammevilkår haster, mener Brancheforeningen Cirkulær. Og usikkerheden ved selve konkurrenceudsættelsen består.

• himmel-1
    Pressemeddelelse

Den 1. september skifter Dansk Affaldsforening navn til Brancheforeningen Cirkulær. Det afspejler, at cirkulær økonomi er meget mere end affaldshåndtering – og at forventningerne til kommunernes rolle i omstillingen er tårnhøje.

• ARC

Regeringens CCS-udspil har positive vinkler på vigtige spørgsmål – især hvad angår transport og lagring. Danske affaldsforbrændingsanlæg skal fortsat ses om oplagte punktkilder til CO2-fangst.

• Affaldsfrit Bornholm diskuteres på Folkemødet.
    Folkemødet

Det er slut med, at affaldssektoren ser passivt til, når der markedsføres produkter, der ikke er cirkulære. Det er en af vejene til at gøre Bornholm affaldsfri i 2032.