Affaldsfrit Bornholm debatteret på Folkemødet

Folkemødet

Det er slut med, at affaldssektoren ser passivt til, når der markedsføres produkter, der ikke er cirkulære. Det er en af vejene til at gøre Bornholm affaldsfri i 2032.

Affaldsfrit Bornholm diskuteres på Folkemødet.

Thomas Møller Nielsen (med mikrofonen), Henrik Grand Petersen og Jens Hjul-Nielsen. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

På Folkemødet diskuterede Brancheforeningen Cirkulær, ARI - Affalds- og Ressourceindustrien og BOFA løsninger og potentialer i projekt Zero Waste Bornholm – øens vision om at blive affaldsfri i 2032.

Direktør for BOFA Jens Hjul-Nielsen gav først en introduktion til visionen og tankerne bag.

”Vi har et window of opportinity i 2032, hvor vores forbrændingsanlæg er afskrevet. Det har vi brugt som anledning til at prøve at gøre noget radikalt anderledes,” fortalte Jens Hjul-Nielsen, og uddybede:

”Vi kiggede på affaldsudviklingen fra 2004 til 2018, hvor vi skulle tage beslutningen om forbrændingsanlægget, og fremskrev udviklingen til 2032. Den viser, at det godt kan lade sige gøre – med lidt medvind på cykelstien, det indrømmer vi, men det er muligt.”

Affaldsfrit betyder i denne sammenhæng nul affald til forbrænding og nul affald til deponi.

”I dag er det cirka 25% af affaldet på Bornholm, der går til forbrænding og deponi. Vi kan komme et godt stykke med sortering i 10 fraktioner, og ved at erhvervslivet bliver bedre til at sortere – men så er der også mange ting, hvor vi er afhængige af, at producenterne af vores ting og sager i hverdagen skal designe og fremstille på en mere cirkulær måde,” sagde han.

Et vigtigt element er derfor samarbejde direkte med producenterne, dvs. ’tilbage’ i cirklen, og ikke blot fremad med f.eks. genanvendelsesvirksomheder. Det er allerede etableret på emballageområdet med bl.a. et samarbejde med Nestlé, ligesom et nyt samarbejde med en blefabrikant omkring muligheden for at kompostere bleer, som ikke indeholder fossil plastik, måske ser dagens lys.

Vi kan ikke se passivt til længere

Ifølge Jens Hjul-Nielsen er det helt på sin plads, at affaldssektoren i højere grad samarbejder direkte med producenter og forbrugere:

”Fra affaldssektoren kan vi bringe viden i spil tilbage til produktionen, så vi ikke kun snævert tænker på affaldshåndtering og sortering,” sagde han.

Henrik Grand-Petersen, direktør i Stena Recycling og formand for ARI – affalds- og ressourceindustrien, der repræsenterer et udsnit af de private affaldsselskaber – støttede denne tilgang.

”Vi kan ikke blive ved med passivt blot at tage os affaldet, som vi måske tidligere har haft en tendens til at gøre. Vi kigger også på nye samarbejder og partnerskaber. Det er spændende og noget, vi skal gøre meget mere af,” sagde Henrik Grand Petersen, og nævnte blandt andet bedre udnyttelse af vindmøllervinger som et konkret projekt.

Visionen er svær – men rigtig

Thomas Møller Nielsen, næstformand i Brancheforeningen Cirkulær og formand for Halsnæs Forsyning, påpegede særligt udfordringerne med byggeaffald.

”Byggematerialer fylder meget i affaldsstatistikkerne. En udfordring kan her være, at regler og lovgivning skabe hindringer for genbrug af brugte byggematerialer, og vi derved er tvunget til at bygge med nye materialer, og smide nogle ellers fine og fortsat funktionelle byggematerialer ud som affald. Produktlovgivning kræver i det hele taget en ny tilgang, hvis vi vil arbejde med mere genbrug, men for så vidt også blot genanvendelse,” sagde han.

Folkemødet – og andre offentlige events og arrangementer – blev også fremhævet som en konkret case, hvor samarbejde i hele værdikæden er afgørende for cirkulære løsninger.

”Vi kan komme et vist stykke hos os i affaldssektoren, men ikke hele vejen. Tag blot Folkemødet her, og se, hvor meget skrammel, der bliver langet over disken af for eksempel emballage, som der ingen reel genanvendelsesmulighed er for. Der skal producenter, detailhandel og servicesektor på banen og finde nye løsninger,” sagde Thomas Møller Nielsen.

Der har BOFA og Bornholm vist den rigtige vej:

”Det er er flot vision og den er helt rigtig – men det er også svært. Det ændrer dog ikke ved, at vi som branche skal være dem, der går forrest,” sagde Thomas Møller Nielsen.

Niels Toftegaard
Kommunikationschef