CCS-udspil tager hånd om vigtige spørgsmål

Regeringens CCS-udspil har positive vinkler på vigtige spørgsmål – især hvad angår transport og lagring. Danske affaldsforbrændingsanlæg skal fortsat ses om oplagte punktkilder til CO2-fangst.

ARC

Brancheforeningen Cirkulær roser regeringens nye CCS-udspil – for selvom den første CO2 nu indfanges på ARC’s affaldsforbrændingsanlæg i København, mangler vigtige forhold at komme på plads, især hvad angår transport og lagring.

”Affaldsforbrændingssektoren er i fuld gang med planerne om at indfange CO2. Men det får os kun en tredjedel i mål, for CO2’en skal også transporteres og lagres. Regeringen vil foreslå en decideret hovedlov, der sætter rammerne for rørbunden transport, ligesom staten fastholder sit engagement i lagring til havs og på land – og begge dele er positive, for ingen enkeltaktør kan påtage sig så store risici alene under usikre rammevilkår”, siger Jens Bomann Christensen, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Allerede i 2020 efterlyste Brancheforeningen Cirkulær en strategi for især transport og lagring af indfanget CO2 – for fangsten gør det ikke alene. Det er der allerede planer for i affaldsforbrændingssektoren, som også fylder i CCS-udspillet.

”Affaldsenergianlæggene har historisk renset røgen for flere og flere uønskede stoffer. Næste skridt er at rense CO2’en ud af røgen – et naturligt skridt for anlæggene, der løser en samfundskritisk miljøopgave,” siger Jens Bomann Christensen, der derfor også hilser konsolideringen af støttepuljerne velkommen.

”Puljerne til CCS ser ud til at blive forenklet med en mere realistisk tidshorisont. Vi har desværre set indtil nu, at tidsplanerne rykker sig fra statens side, og det er kritisk, når aktørerne på området bruger mange ressourcer på at indgå i udbud,” siger Jens Bomann Christensen.

danny-taal
Specialkonsulent - På barsel