Tekstiler

• støvler-tekstiler

Et dansk forbud mod PFAS i tøj og tekstiler er et skridt i den rigtige retning, mener Brancheforeningen Cirkulær. For PFAS er både en udfordring for menneskers sundhed – men også for omstillingen til cirkulær økonomi.

• Genbrugskaffekopper 2023

Den foreløbige aftale om ny EU-regulering af emballager hilses velkommen af Brancheforeningen Cirkulær. Men omstillingen til cirkulær økonomi kommer til at tage unødvendigt lang tid, og især genbrugsmål kunne have været mere ambitiøse.

• Elektronikaffald5
    Pressemeddelelse

Alternativets udspil om affaldsforebyggelse og reparation er godt og visionært. For nylig har Radikale Venstre præsenteret forslag om samme emne, og miljøministeren har lovet et nationalt mål for affaldsreduktion. Det politiske momentum bør udnyttes til konkret lovgivning, mener Brancheforeningen Cirkulær.

• Tekstiler - sortering
    Debat

Det kræver præcis kommunikation at forklare borgere, hvorfor brugbart tøj skal sendes til genbrug, mens andet skal sendes til genanvendelse. Snart kan ny EU-lovgivning udstikke ny retning, skriver Jens Bomann Christensen i Klimamonitor.

• Jens Bomann Christensen
    Debat

Ny rapport viser, at omstillingen til en cirkulær økonomi går alt for langsomt i Danmark, ligesom vores materialeforbrug er alt for højt. Men udmeldinger fra industrien og miljøministeren giver grund til optimisme, skriver Jens Bomann Christensen i Altinget.

• Pose til storskrald med tekstilaffald
    Pressemeddelelse

Mange kommuner har allerede sortering af tekstilaffald, og endnu flere kommer til henover sommerperioden. Men du skal kun sortere slidte og udtjente tekstiler – for er dit tøj stadig funktionelt og godt til, at andre kan have det på, skal det som altid gives eller sælges til genbrug.

• støvler-tekstiler
    Pressemeddelelse

Et dansk forbud mod PFAS vil styrke den cirkulære økonomi, og gøre danske virksomheder klar til den helt nødvendige omstilling. Når affald genanvendes i dag, risikerer PFAS nemlig at recirkuleres i nye produkter.

• Energiudnyttelse af affald

Brancheforeningen Cirkulær bakker op om processen for et europæisk forbud mod PFAS. Det er den ideelle løsning – men hvis processen trækker i langdrag, bør Danmark sideløbende arbejde for et nationalt forbud.

• Arwos - tekstiler
    Debat

Alt for meget tøj og tekstil kan ikke genbruges og genanvendes, fordi det ikke er designet til lang levetid eller der mangler teknologi til genanvendelsen. Løsningen er at give modehuse og tekstilindustri en større del af ansvaret for at produkterne kan indgå i den cirkulære økonomi, skriver Brancheforeningen Cirkulær og IDA i et debatindlæg i Børsen.

• phd forsvar lina

Brancheforeningen Cirkulær og Aalborg Universitets fælles ph.d.-projekt om hverdagsliv, bæredygtigt forbrug og affaldssortering blev onsdag forsvaret af Lina Katan, der har stået i spidsen for projektet, med stor succes. Arbejdet fortsætter nu med at bringe pointerne i spil i sektoren og overfor embedsværk og politikere.