EU-aftale om grønnere emballager hilses velkommen

Den foreløbige aftale om ny EU-regulering af emballager hilses velkommen af Brancheforeningen Cirkulær. Men omstillingen til cirkulær økonomi kommer til at tage unødvendigt lang tid, og især genbrugsmål kunne have været mere ambitiøse.

Genbrugskaffekopper 2023

Genbrugelige take-away-emballager har været heftigt diskuteret under forhandlingerne om en ny EU-emballageforordning. Parlamentet ønskede helt at skrotte genbrugsmålsætningerne, men så galt gik det heldigvis ikke. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Europa-Parlamentets og Ministerrådets foreløbige aftale om en ny emballageforordning peger i den rigtige retning, med mere genbrug, færre emballager og bedre genanvendelse. Det mener Brancheforeningen Cirkulær.

”Det har været en lang sej kamp, men endelig kan vi se frem til mere håndfast lovgivning, der sætter skub i omstillingen af emballager til cirkulær økonomi. Det hilser vi velkomment,” siger Jens Bomann Christensen, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Mange nødvendige tiltag

De nærmere detaljer i aftalen kendes endnu ikke, men en del af aftalens indhold fremgår af pressemeddelelser fra Europa-Parlamentet og Ministerrådet.

Der sættes reduktionsmål for den samlede mængde af emballager, som skal være 15% mindre i 2040. Derudover sættes der forskellige mål om flergangsemballager på eksempelvis emballager til drikkevarer, minimering af emballagernes størrelse så unødig ’luft’ mindskes, ligesom alle EU-lande skal indføre pant-systemer på plastikflasker og dåser.

Der sættes også mål om indholdet af genanvendt materiale i emballager, ligesom der skal udvikles strikse kriterier for, hvornår en emballage kan defineres som ’genanvendelig’. De fleste mål ligger dog helt fremme i 2030 og 2040, og der antydes derudover en lang række undtagelser i meldingerne fra EU-institutionerne.

”Alle tiltag er nødvendige, for trods mange grønne løfter og strategier gennem tiden fra industri og erhverv, er det småt med resultaterne. Mængden af emballager stiger fortsat, de er ofte kun til engangsbrug, og bliver sjældent genanvendt til nye emballager i samme kvalitet. Derfor ærgrer vi os over den unødvendigt lange indfasningsperiode og de mange undtagelsesmuligheder,” siger Jens Bomann Christensen, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Heftig lobbyisme udvandede visionerne

Trods det positive i, at der nu rent faktisk kommer konkrete krav og mål til emballagerne, er det svært at se bort fra, at det kunne være endt langt mere grønt.

Siden EU-Kommissionens interne udkast til den nye regulering blev lækket i oktober 2022, er især målsætninger om mere genbrug blevet udvandet efter kraftigt lobbypres fra industriaktører.

Eksempelvis indeholdt det lækkede udkast målsætninger om at 30% af kopper til fx to-go-kaffe og 20% af emballager til take-away-mad skulle være genpåfyldelige i 2030. Det mål blev reduceret til hhv. 20% og 10% i det offentliggjorte udspil fra Kommissionen, for nu i den foreløbige aftale tilsyneladende at være endt på et generelt mål om, at take-away-branchen skal arbejde for at tilbyde 10 % pct. af sine produkter i genbrugelige emballager.

Grønt parlament under pres

Især medlemmerne af Europa-Parlamentet har undervejs været modstandere af genbrugsemballager, mens EU's miljøministre ønskede at fastolde et højt ambitionsniveau. Derfor er det vigtigt, at det kommende hold af danske EU-parlamentarikere står fast på, at status quo er det samme som tilbagegang.

”Fremtidens økonomi er cirkulær. Det betyder, at virksomheder og hele brancher skal omstille sig. Det vil presse nogle, men vil være rygstød til andre, og skabe grobund for nye virksomheder og nye arbejdspladser. Det skal politikerne huske, når de mødes af dommedagsprofetier fra modstanderne af grøn omstilling,” siger Jens Bomann Christensen.

Næste EU-slag i kampen for en cirkulær økonomi skal allerede stå i foråret, når en revision af affaldsrammedirektivet - en anden EU-lovgivning – er på dagsordenen. Her er fokus på især reduktion af madspild samt tekstiler.

Nana Winkler
7231 2075