skraldebil

Workshop om selskabsgørelse af affaldsydelser

-

Hvad betyder det at vi skal selskabsgørelse vores affaldsydelser og hvordan kan det gøres i praksis?

Politisk aftale om selskabsgørelse

Den 30. august 2022 blev det indgået en politisk aftale om "Selskabsgørelse af kommunernes levering af affaldsydelser". Konkret betyder det at nogle af de aktiviteter kommunerne i dag udføre i fremtiden skal ske i selskaber - som fx. indsamlings- og udbudaktiviteter. Energistyrelsen arbejder i øjeblikket med at implementere aftalen, men det er fortsat uklart hvordan det præcist kommer til at se ud.

Program for dagen

Formålet med dagen er primært at udveksle erfaringer, og drøfte hvordan man rundt omkring i landet rent praktisk skal arbejde med selskabsgørelsen af affaldsydelser. En del kommuner og selskaber har naturligvis masser af erfaringer, da de har haft aktiviteter selskabsgjort i mange år.  Der er også spørgsmålet om at adskille myndigheds- og driftsopgaverne, og hvordan det kan gøres hensigtsmæssigt. Da der også er meget jura involveret, har vi bedt Codex Law om at bistå os på dagen.

Dagen har således primært karakter af en workshop, hvor der bliver gode muligheder for at snakke sammen, udveksle erfaringer og stille spørgsmål. Det skal gerne gøre deltagerne klogere på, hvad der skal ske og hvordan man kan tackle det i den enkelte kommune og selskab.

Programmet kan ses til højre på siden.

Workshoppen holdes hos Silkeborg Forsyning og varer fra 10.00-15.00.

Prisen er max 500 kroner (eks moms), og skal alene dække omkostningerne.

Der er plads til 40 deltagere på workshoppen.

Fristen for tilmelding er fredag den 24. marts.

Man skal være medlem af Brancheforeningen Cirkulær for at deltage.

I udgangspunktet må der højst deltage to personer for hver kommune og selskab.