Anbefalinger til ressourceplanens bilag 5-formel

Brancheforeningen Cirkulær har udarbejdet en række publikationer som analyserer og kommer med anbefalinger og værktøj til beregning af ressourceplanens bilag 5-formel om 50 procents indsamling af syv fokusmaterialer.

Ressourcestrategien Danmark uden Affald kræver, at kommunerne i 2022 indsamler minimum 50 procent af syv fokusmaterialer til genanvendelse.

Derfor har Brancheforeningen Cirkulær skrevet en række anbefalinger til, hvordan foreningens medlemmer kan anvende den såkaldte bilag 5-formel bedst muligt. Formlen bruges til beregne genanvendelsesprocenten.

Handout

Handoutet beskriver en række udfordringer ved at koge hele genanvendelsesindsatsen ned til et tal. Handoutet diskuterer følgende spørgsmål:

• Hvordan måler vi genanvendelse i Danmark og EU?
  • Hvor meget genanvender vi af alt vores husholdningsaffald, og hvor meget af de syv fokusmaterialer?
  • Hvad betyder EU-begrebet ”kommunalt affald”, og hvor meget genanvender vi af det?
  • Er man bedst, hvis man har den højeste genanvendelsesprocent?

Notat

Notatet beskriver en række udfordringer ved formlen, samt hvordan man kan komme omkring disse udfordringer.

Infografik

Infografikken illustrerer Danmarks mål for genanvendelsen sammenlignet med EU.

Indrapporteringsskema

Med indrapporteringsskemaet kan kommuner og affaldsselskaber selv udregne deres bilag-5-procent.

Udførende: Brancheforeningen Cirkulær