Affald 2023 - i orkanens øje

Konference
-

Brancheforeningen Cirkulær afholder sin konference og årsmøde - Affald 2023 - i Nyborg den 24.-25. maj.

Den kommunale affaldssektor har været genstand for megen opmærksomhed de seneste år. Med klimaaftalen fra juni 2020 samt opfølgende aftaler om selskabsgørelse, producentansvar, styrket affaldstilsyn og økonomisk tilsyn har såvel lovgivere som kommuner og affaldsselskaber nok at se til. Vi er så at sige i orkanens øje, og forventningerne er høje.

Affaldssektoren præges af ord og begreber som konkurrenceudsættelse, produktdesign, genbrugsområder, 10 affaldsfraktioner, producentansvar på emballager, selskabsgørelse, reel genanvendelse, udbudskrav, strukturreform, knæk affaldskurven og meget mere.

Program

Martin Hansen (vicedirektør i Energistyrelsen) sætter fokus på konkurrenceudsættelse af affaldsforbrændingen og selskabsgørelse af kommunale affaldsydelser. KL, Gribskov Forsyning og Odense Renovation kommenterer på tiltagene og de tanker, det sætter i gang hos dem. Emnet afsluttes med en paneldebat med lokalpolitikere.

Carl-Emil Larsen (direktør i DANVA) vil fortælle om vandsektorens erfaringer med økonomisk tilsyn og prislofter, og advare om, hvad der er på vej i affaldssektoren og hvordan vi måske kan få det bedste ud af det.

Anne Paulin, miljøordfører for Socialdemokratiet, vil give os et overblik over regeringens vigtigste prioriteter på affaldsområdet, og det handler blandt andet om producentansvar for emballager, mere og bedre genanvendelse, PFAS  og efterbehandlingsperioden for deponier.

Vi sætter også (magt)forholdet mellem kommunerne og staten på programmet. Den kommunale affaldssektor oplever, at mulighederne for selv at beslutte, hvordan affaldsopgaverne løses, er blevet stækket. Men ser vi spøgelser, og hvordan ser det mere overordnede billede ud?

Professor Peter Bjerre Mortensen (Aarhus Universitet) har studeret forholdet mellem kommunerne og staten og vil redegøre for nogle af de forskningsmæssige resultater. Herefter er der debat blandt en række lokalpolitikere, hvor de giver deres bud på relationen til staten og Folketinget.

Hør nogle af Peter Bjerre Mortensens pointer i videoen her:

Lars Trier Mogensen (debattør, radiovært og redaktør) vil sørge for, at vi kommer sikkert gennem konferencens første dag, som er den 24. maj.

Torsdag den 25. maj får vi besøg af Søs Marie Serup (journalist og forfatter) og Simon Emil Ammitzbøll-Bille (tidligere folketingsmedlem og minister), der vil tale om, hvordan der formuleres for meget (pseudo)politik, der viser sig vanskeligt at få til at give reelle resultater for borgerne.

Her slutter vi af med en paneldebat, hvor lokalpolitikere giver deres bud på spørgsmålet om, hvordan politik også får en reel effekt lokalt.

Få nogle pointerne i videoen herunder.

Uddeling af Verdensmålsprisen

Vi skal naturligvis også i år uddele foreningens Verdensmålspris. Prisen går til et initiativ, der indtænker FN’s verdensmål i hverdagen, og arbejder for at opfylde ét eller flere af disse. Prisen uddeles for femte gang, og i 2022 gik prisen til Vestforbrænding for deres HaloSep-anlæg – verdens første fuldskala-anlæg, der kan sortere ressourcer ud af den flyveaske, som dannes, når røgen fra energiudnyttelse af restaffald renses.

Se video fra uddelingen og hør om vinderprojektet fra Renosyd her.

Vil du være udstiller?

Hvis du er interesseret i at være udstiller ved Affald 2023, kontant da Niels Remtoft nir@danskaffaldsforening.dk

Medlemmer (hele konferencen): 8.450 kr.
Medlemmer (kun den 24. maj): 4.950 kr.

Ikke-medlemmer (hele konferencen): 9.950 kr.
Ikke-medlemmer (kun den 24. maj): 5.950 kr.

Priserne er ekskl. moms og overnatning.

Tilmeldinger er bindende efter den 14. april.

Tilmeldingslinket er lukket. Skriv til ha@danskaffaldsforening.dk hvis du ønsker at blive tilmeldt.

Overnatning

Deltagerne skal selv booke og betale for overnatning. Vi har forhåndsbooket værelser på Hotel Nyborg Strand. Disse værelser frigives til andre gæster efter den 15. april.

Du kan booke dit værelse ved at ringe eller skrive til Hotel Nyborg Strand, brug telefonnummer 6531 3131 eller skriv til nyborgstrand@nyborgstrand.dk

Ved bookning skal du bruge reservationsnummer 53606.