Debat: Konsekvenser ved låneomlægninger skal analyseres

Debat

Skal man estimere effektiviseringspotentialet ved konkurrenceudsættelse af affaldssektoren, bør konsekvenserne af potentielle låneomlægninger medregnes. Det påpeger direktør i Brancheforeningen Cirkulær, Jacob Hartvig Simonsen, i et debatindlæg i Altinget. Regeringens afsatte midler til analyser af forsyningssektoren bør derfor gå til at fokusere på blandt andet affaldsenergisektoren.

Vestforbrænding - Affaldsenergi

Af Jacob Hartvig Simonsen, direktør, Brancheforeningen Cirkulær.

I den kommunale affaldsbranche er vi meget glade for, at regeringen vil sætte gang i yderligere analyser i forhold til effektiviseringspotentialerne i forsyningssektoren. Her er det oplagt at se nærmere på affaldsenergisektoren og de udfordringer, der er forbundet med den foreslåede konkurrenceudsættelse og konsekvenserne af de dertil hørende potentielle låneomlægninger.

Vi har efterhånden sagt det mange gange, men her kommer one-lineren endnu engang: I affaldsenergisektoren vil vi meget gerne gøre tingene endnu mere effektivt, end vi allerede gør det i dag.

Det hele skal med

Excel-arket skal bare have alle omkostningerne med, så vi får det komplette billede af muligheder og barrierer for at nå effektiviseringspotentialerne.

Vores egne foreløbige undersøgelser viser, at de økonomiske konsekvenser ved låneomlægninger tilsammen risikerer at æde effektviseringspotentialet på 500 mio. op – flere gange.
Jacob Hartvig Simonsen

McKinsey siger 500 mio. kroner i effektviseringspotentiale ved en konkurrenceudsættelse af affaldsenergisektoren – men undlader at indregne de omkostninger, der er ved at gå fra favorable kommunale lån til kommercielle rentesatser. Derudover har flere anlæg swap-aftaler, som under de nuværende forhold giver fin mening, men som ved indfrielse i forbindelse med en låneomlægning midt i løbetiden rummer meget store udgifter.

Potentiale ædes op

Derfor er det oplagt at bruge nogle af de foreslåede midler i finansloven til at undersøge om og eventuelt hvordan vi kan komme uden om denne showstopper. Vi skal helt til bunds i netop dette område, så politikerne kan træffe de meget væsentlige beslutninger på et fuldt oplyst grundlag. Vi må ikke tabe værdierne – og effektiviseringerne – i affaldsenergisektoren på gulvet.

McKinsey peger i øvrigt selv på, at der er behov for sådan en analyse (side 10 i hovedrapporten). Vi er klar og meget interesserede i at fortsætte vores allerede igangværende konstruktive dialog med forsyningsministeriet og indgå i dette analysearbejde.

Debatindlægget er bragt i Altinget 6. september.