Fjernvarmerapport: Spar 500 mio. – men non-profit bevares

Statens længe ventede fjernvarmerapport peger på høje effektiviseringskrav, men vil ikke ændre i ejerforhold eller non-profit-princippet. Affaldsenergi bliver nævnt.

Fjernvarme Fyn

Fjernvarmesektoren skal effektivisere for en halv milliard kroner, men non-profit-princippet og ejerforholdene skal der ikke pilles ved.

Det er budskaberne i rapporten 'Moderniseret regulering i fjernvarmesektoren' som Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet netop har offentliggjort.

Effektiviseringerne skal ske gennem benchmarking, indtægtsrammer og effektiviseringskrav for selskaberne på både produktion, transmission og distribution. Regulator bliver Energitilsynet.

Affaldsenergianlæg er ikke skrevet ud som undtagelse, ligesom de omtales et par gange i rapporten – som i øvrigt har et billede af KARA/NOVEREN's affaldsenergianlæg på forsiden.

Rapporten indeholder derudover en række anbefalinger til øvrig modernisering i reguleringen af sektoren, bl.a. en analyse af kommuners dobbeltroller.

Non-profit er afgørende
Uanset hvordan affaldsenergi kan blive omfattet, glæder Brancheforeningen Cirkulær sig over, at rapporten hverken vil opgive ejerforhold eller non-profit-princippet.

"Fjernvarmesystemet er rygraden i et sammenhængende og effektivt energisystem. For at vi kan levere på klima- og energikontoen, er det helt afgørende, at vi fortsat kan tænke i kollektive løsninger og etablering af den forsyningsinfrastruktur, der skal til," siger Jacob H. Simonsen, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

"Og når man siger kollektive løsninger, er det en forudsætning, at sætte beskyttelse af forbrugerne i centrum. Non-profit kombineret med forbrugereje eller en kommunal ejet organisering er derfor helt afgørende," mener han.

Pas på bureaukrati-monsteret
Samtidig er det naturligt, mener han, at man udvikler nogle redskaber til at måle virksomhederne op imod hinanden for dels at skabe gennemsigtighed på tværs af løsningerne og dels sikre, at sektoren udvikler sig i en effektiv retning.

"Udfordringen ligger så i at udvikle et administrativt enkelt benchmarkingsystem og ikke et bureaukratisk monster," siger Jacob H. Simonsen, og henviser til erfaringerne fra vandsektorloven som skræmmeeksempel - udfordringer, som ifølge vandsektorens brancheorganisationer ikke løses med den kommende revidering af loven.

Intet bud på opdeling
Samtidig kommer den fremlagte rapport ikke med løsninger for, hvordan affaldsanlæg, der har en forenet produktion af både elektricitet, varme og affaldsbehandling, økonomisk kan opdeles, således at affaldsvarmen vil kunne benchmarkes med anden fjernvarmeproduktion.

Brancheforeningen Cirkulær vil arbejde for, at der findes konstruktive løsninger på denne udfordring, så der skabes ensartede og transparente benchmarkingvilkår på tværs af både affaldsenergianlæggene, såvel som i forhold til anden fjernvarmeproduktion.