Genbrugspladsåbning i dag: Husk at passe på hinanden!

Pressemeddelelse

Landets genbrugspladser åbner for private tirsdag d. 31. marts. Det sker efter nye anbefalinger fra KL på baggrund af vurderingen fra sundhedsmyndighederne. Da pladserne har været lukkede og det er højsæson for besøg opfordres borgerne til at holde afstand og passe på hinanden og personalet.

Revas - genbrugsplads haveaffald

De fleste af landets genbrugspladser har været lukket for private siden 11. marts, men efter at KL, på baggrund af en vurdering fra sundhedsmyndighederne, har opdateret sine anbefalinger, åbner de fleste genbrugspladser op igen d. 31. marts.

Selvom mange er ivrige efter at komme af med haveaffald og ting og sager fra forårsrengøringen, så er det vigtigt at huske at passe på pladsmedarbejderne og de andre besøgende, så smittefare undgås så vidt som muligt.

Hold afstand og overvej, om turen kan vente

Mange genbrugspladser forventer et stort antal besøgende på genbrugspladserne i morgen efter en periode, hvor pladserne kun har haft åbent for erhverv. Foråret og tiden omkring påske er samtidig højsæson for besøg på pladserne. Derfor er det vigtigt, at borgerne husker god ro og orden, og holder afstand til hinanden og til medarbejderne på genbrugspladsen.:

”Vi ved, at mange har haft tid til at få ryddet op og ordnet have derhjemme, og derfor glæder sig til at komme på genbrugspladsen i morgen. Det kan være en god ide at vente et par dage, hvis man kan. På den måde kan vi undgå, at der samles for mange mennesker ad gangen, og derved minimere risikoen for smittespredning”, siger Mikkel Brandrup, direktør, Brancheforeningen Cirkulær, som er brancheforening for kommuner og kommunale affaldsselskaber.

Det kan desuden være en god ide at sortere sit affald hjemmefra, så man kan komme hurtigere igennem sit besøg på genbrugspladsen.

Tjek de lokale forhold

Inden turen går mod genbrugspladsen, er den en god ide at tjekke kommunes eller affaldsselskabs hjemmeside. Det kan nemlig godt være, at forholdene på genbrugspladsen kommer til at være lidt anderledes end sædvanligt. På grund af den ekstraordinære situation vil der i mange kommuner være taget ekstra forholdsregler på genbrugspladserne. Det kan fx være adgangsbegrænsning på selve pladsen, eller et særlig kø-system. Mange pladser har også fjernet skovle og koste, for at minimere risikoen for smittespredning.

Derudover skal man være opmærksom på, at mange genbrugspladser har lukket for modtagelse af direkte genbrug; altså ting og sager, der normalt sælges i en genbrugsbutik eller doneres til velgørende organisationer.

Kommuner og affaldsselskaber arbejder normalt for at få genbrugelige ting og sager ud af affaldsstrømmen. Det er en stor udfordring i øjeblikket, fordi håndteringen af de genbrugelige ting indebærer særlige risici, da medarbejderne på genbrugspladserne kommer i tættere kontakt med disse ting.

”Hvis man ligger inde med ting og sager til genbrug, så vil jeg anbefale, at man venter med at aflevere det, til coronakrisen er overstået, hvis man har mulighed for det – for en sikkerheds skyld” siger Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Tips til genbrugspladsbesøget:

• Vent gerne et par dage, hvis muligt
  • Sorter dit affald hjemmefra
  • Tjek din kommune eller dit affaldsselskab hjemmeside inden du tager afsted.
  • Husk at holde afstand til pladsfolkene og andre borgere
  • Husk de generelle corona anbefalinger
  • Kom alene – eller max to, hvis du har brug for hjælp til aflæsning
  • Medbring evt. egen kost/rive/skovl