Reform af affaldsenergisektoren – konkurrence om affald til energiudnyttelse?

Brancheforeningen Cirkulær forholder sig til regeringens nye forsyningsstrategi og formulerer syv hovedkrav til liberaliseringen af affaldsenergisektoren, kritiserer McKinseys rapport og svarer på ministerens kritik af affaldsimporten.

Brancheforeningen Cirkulærs syv hovedkrav til liberalisering

1. Undgå dyr refinansiering - Eksisterende lånevilkår til udløb
  2. Lige kommercielle muligheder - Samme muligheder for at udvikle virksomheden som private aktører (sideordnede aktiviteter)
  3. Fortsat forsyningssikkerhed - National kapacitet for husholdningsaffald (systemydelser)
  4. Ingen dobbeltregulering - Økonomisk regulering af varmeprisen skal ophæves (forhandlet varmepris)
  5. Åbningsbalance og skat - Mulighed for konsolidering (samme skattemæssige muligheder som andre aktieselskaber)
  6. Fjern konkurrencebegrænsninger og konkurrenceforvridende afgifter - Lokalitetsprincip, Ligebehandling, International konkurrenceevne
  7. Undgå strandede omkostninger - In-house produktion i en overgangsperiode

Derfor holder forudsætningerne i McKinsey-rapporten ikke

Brancheforeningen Cirkulær har flere gange gjort opmærksom på, at der er problemer med både den model og de data, som bl.a. Incentive har anvendt til at beregne affaldssektorens effektiviseringspotentiale. Brancheforeningen Cirkulær mener, at:

• Effektiviseringspotentialet er overvurderet
  • Der er behov for yderligere analyser af konsolideringspotentialet
  • Databehandlingen kan kritiseres

Find dokumenterne til højre på siden under download.

Affaldsimporten er sund fornuft

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt hævder, at danske affaldsenergianlæg ikke vil importere affald, hvis de kommunale anlæg skulle konkurrere på et frit affaldsmarked.

Brancheforeningen Cirkulær er uenig med ministeren og begrunder det blandt andt med, at affaldsimporten jo netop er det, som EU-Kommissionen og den danske regering har arbejdet for siden Affaldsdirektivet i 2008 blev besluttet i EU.

Find dokumenterne til højre på siden under download.