Undersøgelse: Danskernes holdninger og værdier til affald og sortering

Af økonomiske, miljømæssige og politiske årsager har affaldsselskaberne og vores samfund brug for, at borgerne - kunderne - bliver bedre til at sortere deres affald.

Hvis kunderne skal motiveres til at optimere deres affaldshåndtering kræver det, at de renovationsansvarlige arbejder ud fra dybdegående, faktuel viden om deres kunders forskellige adfærd, behov, motiver og barrierer. Derfor er der gennemført lokale kvalitativ analyser hos en række affaldsselskaber og kommuner samt en landsdækkende kvantitativ analyse af Brancheforeningen Cirkulær. 

Analysen giver følgende udbytte:

  1. Indsigt i danskernes grundlæggende adfærd, motiver og barrierer for affaldshåndtering, regionalt og på landsplan.

  2. Indsigt i danskernes oplevelse af selskaberne på regionalt og nationalt plan.

  3. Statistisk valide kvantitative tal for danskernes adfærd, holdninger og værdier på regionalt og nationalt plan.

  4. Kortlægning af danskernes kundetyper (personas) i kvantitativ segmenteringsanalyse. 

Udførende: DARE2