Borgerinvolvering

Udgivet

• Reparation af hårde hvidevarer
    Debat

Regeringens puljer til cirkulær økonomi skal bruges på at støtte civilsamfundets egne initiativer og kåre Danmarks mest cirkulære kommune, skriver Kathrine Olldag fra Brancheforeningen Cirkulær i Altinget.

Affald 2024

Programmet til Affald 2024 er på plads. I anledning af valget til Europaparlamentet vil flere af partiernes spidskandidater diskutere cirkulær økonomi, emballager og affald med EU-briller på.

• Skraldebil-sne
    Debat

Langt de fleste mennesker har forståelse for, at store mængder sne forhindrer afhentning af affald. Men desværre er vreden over manglende tømninger i nogle tilfælde kammet over, og gået ud over skraldefolk og kundeservicemedarbejdere. Det er ikke i orden, skriver Cirkulær, Verdis og 3F i et fælles opråb i Avisen Danmark.

• Sne og skraldespand

• Sne og skraldespand

De store mængder sne udfordrer affaldsselskaberne og deres medarbejdere, og gør det både svært og farligt at tømme affaldsbeholdere. Du kan hjælpe, så det sker sikkert og forsvarligt. Har du for meget affald, er der mange steder udvidet service på genbrugspladserne.

• genbrugskopper på klimafolkemødet
    Debat

I et åbent brev opfordrer en samlet front af erhvervsliv, miljøorganisationer og forskere landets politikere til at sætte skub i udviklingen af et nationalt genbrugssystem, som både vil gavne miljø og klima, forbrugerne samt de spisesteder, der sælger take-away.

• Jens Bomann Christensen
    Debat

Ny rapport viser, at omstillingen til en cirkulær økonomi går alt for langsomt i Danmark, ligesom vores materialeforbrug er alt for højt. Men udmeldinger fra industrien og miljøministeren giver grund til optimisme, skriver Jens Bomann Christensen i Altinget.

• himmel-1
    Pressemeddelelse

Den 1. september skifter Dansk Affaldsforening navn til Brancheforeningen Cirkulær. Det afspejler, at cirkulær økonomi er meget mere end affaldshåndtering – og at forventningerne til kommunernes rolle i omstillingen er tårnhøje.

• Fredericia genbrugsplads

Genbrugspladserne er populære. Årets Genbrugspladsanalyse 2022, viser udvikling af åbningstiderne og et særskilt fokus på emballager indsamlet på genbrugspladserne.