Gebyr

Temadag om gebyrer

Temadag
-

Brancheforeningen Cirkulær har afholdt to temadage om affaldsgebyrer. Her kan du læse oplæggene fra begge dage.

Temadag om gebyrer

Syv år efter affaldsreformen og ønsket om at opnå større gennemsigtighed i de kommunale affaldsgebyrer, opstår der stadig nye problemstillinger, muligheder og opgaver, når der skal fastsættes gebyrer. Et af de store spørgsmål er om, og hvordan, gebyrer kan bruges aktivt, hvis vi vil fremme kommuner og selskabers rolle i den cirkulære økonomi. Hvordan kan vi anvende særgebyrer og gebyrdifferentiering? Hvordan sammensætter vi et lovligt gebyr, hvis vi ønsker at lade husholdninger i fx enfamiliehuse dele opsamlingsudstyr? Hvad gør vi, når vi vil fremme genbrug via vores genbrugspladser? Hvordan sætter vi gebyret sammen, når opgaverne er fordelt mellem det kommunale myndigheds og driftsniveau – hvad enten det er i en driftsenhed, forsyningsselskab (A/S) eller et § 60 selskab (I/S)? Hvilke typer af udgifter må dækkes via affaldsgebyrerne?

Gamle kendinge, som at der skal være overensstemmelse mellem service og ydelse, virksomheders betaling for brug af genbrugspladserne, behandlingsomkostninger og administrationsgebyr, kan fortsat give anledning til grå hår i hovedet!

Brancheforeningen Cirkulær har sammen med Bech-Bruun arrangeret en temadag, hvor vi ser på mange af de problemstillinger og muligheder, der ligger i at fastsætte affaldsgebyrer for husholdninger.

På temadagen vil vi lægge vægt på at variere mellem praktiske eksempler på gebyrfastsættelse og det juridiske/principielle ophæng.

Pris og tilmelding

• Pris for medlemmer: 1950 kr. ekskl. moms

• Pris for ikke-medlemmer: 2950 kr. ekskl. moms

Der er plads til 40 deltagere og pladserne gives efter først til mølle-princippet.

Temadagen er for ansatte i kommuner og affaldselskaber.

Temadagen er udsolgt. Vi planlægger at holde en ny den 21. august.

Emne

Niels Remtoft