Analyse: Affald og cirkulær økonomi hænger uløseligt sammen med klimaaftale

Et vellykket klimatopmødet gør ikke arbejdet i sig selv. For at nå målet skal alle dele af samfundet arbejde for den grønne omstilling. Her spiller affaldssektoren en nøglerolle sammen med visionen om en cirkulær økonomi.

COP21

Af Niels Toftegaard, kommunikationskonsulent, Brancheforeningen Cirkulær

Der var forståelig jubel blandt verdens ledere, da klimatopmødet lørdag mundede ud i en global fælles aftale, der skal tackle CO2-forureningen af atmosfæren, begrænse temperaturstigningen og beskytte mod klimaforandringer.

Aftalen er delvist juridisk bindende, blandt andet for målet om at temperaturstigningen skal begrænses til 2 grader – men allerhelst 1,5 grad. Derimod er de enkelte landes planer for, hvor meget og hvordan udledningen af drivhusgasser skal reduceres, ikke bindende.

I arbejdstøjet
Så nu begynder det hårde arbejde: Nu skal vi levere, så vi kommer i mål. Her spiller miljørigtig affaldshåndtering og visionen om cirkulær økonomi en nøglerolle.

Op til klimatopmødet spillede Ellen MacArthur Foundation sammen med McKinsey affald og cirkulær økonomi ind i COP21-diskussionen. De påpeger, at vi skal udvide fokus fra vores energiforsyning til hele cirklen: Den måde vi producerer og designer varer på, forbrugsfasen samt når vi skiller os af med ting som affald.

22 procent
19 procent af verdens drivhusgasudledninger kommer fra produktion af råmaterialer. Bliver vi bedre til at genbruge og genanvende på højt niveau, er der både miljømæssige og økonomiske gevinster at hente. Her står Danmark godt med høje genanvendelsesprocenter, men sammen med resten af EU mangler vi et velfungerende marked for sekundære råvarer.

Derudover står affaldssektoren i sig selv for 3 procent af verdens drivhusgasudledninger – f.eks. i form af metangas fra nedbrydningen af madaffald på deponier. I Danmark er det forbudt at deponere blandt andet organisk affald, og i dag deponerer vi kun affald, vi vil have ud cirklen, som f.eks. miljøfremmede stoffer og materialer.

Det næste års tid skal EU-systemet forhandle kommissionens cirkulær økonomi-pakke. Her er der både konkrete mål, men også en del luftig tale. Skal vi i mål i forhold til klimaudfordringen, skal ambitionsniveauet hæves på ressourceområdet.

Niels Toftegaard