Brancheforeningen Cirkulær konsoliderer EU's affaldsdirektiver

Det er ingen hemmelighed at ændringerne i de europæiske affaldsdirektiver kan være komplekse at gennemskue. Derfor har Brancheforeningen Cirkulær konsolideret direktiverne i håb om et mere sammenhængende overblik.

EU3

EU's nye affaldsdirektiver igangsætter en proces med ens retningslinjer for genanvendelse i hele EU. Det betyder blandt andet at 55 pct. af husholdningsaffaldet skal genanvendes i 2025, og at alt organisk affald skal indsamles fra 2024.

Men ændringerne i den bæredygtige materialehåndbog er komplekse og svære at se i sammenhæng. Derfor har Brancheforeningen Cirkulær sammenfattet henholdsvis affaldsdirektivet, emballagedirektivet og deponeringsdirektivet.

Find dem til højre under dokumenter.

Opdatering: EU har udgivet de officielle konsolideringer af direktiverne, som kan findes under Links.

Fakta om ændringerne i direktiverne
  • Ændringerne i de europæiske affaldsdirektiver trådte i kraft den 4. juli 2018.
  • Medlemsstaterne har 2 år til at implementere ændringerne i den nationale lovgivning.