Brev til Skatteudvalget: PVC-afgift er et godt miljøredskab

At fjerne afgiften på blød PVC er det stik modsatte af cirkulær økonomi. Blød PVC-affald bliver nemlig i dag deponeret og gravet ned i jorden i mangel på reelle alternativer. Det skriver Brancheforeningen Cirkulær i et brev til Folketingets skatteudvalg.

Deponi - Favrskov

Produkter af blød PVC - som badedyr, gummistøvler, regntøj og luftmadrasser - bliver i dag deponeret og gravet ned i jorden. Og det vil kun fortsætte, når den foreslåede afskaffelse af PVC-afgiften gennemføres. Det stik modsatte af cirkulær økonomi, mener Brancheforeningen Cirkulær. Foto: Favrskov Forsyning.

I dag arbejder hele samfundet på mange fronter med at fremme den cirkulære økonomi. Det gælder også i affaldssektoren. Derfor er det dobbelt ærgerligt, når politikerne på Christiansborg tager beslutninger, der trækker i den stik modsatte retning af cirkulær økonomi. Det er nemlig tilfældet med afgiftsfritagelsen af blød PVC.

Det skriver Brancheforeningen Cirkulær i et brev til politikerne i Folketingets skatteudvalg.

”Blød PVC er os bekendt et af de meget få produkter, hvor vi allerede på produktionstidspunktet ved, at det efter endt levetid skal deponeres (nederst i affaldshierarkiet) – en behandlingsform, vi gør alt for at undgå og derfor primært bruges til fortidens synder (som fx asbest). Dertil kommer, at PVC er noget af det dyreste affald at behandle,” skriver Brancheforeningen Cirkulær i brevet.

Det fremgår nemlig direkte af affaldslovgivningen, at ikke-genanvendelig PVC (dvs. blød PVC) skal deponeres.

Afgifter er blevet udhulet

PVC-informationsrådet har længe kæmpet for at få fjernet afgiften på ftalater, som indgår i blød PVC, og argumenteret, at afgiften ikke giver incitament til at bruge alternativer til ftalater. Når det fremføres, at effekten af afgifterne er faldet, skyldes det, at de er for lave, fordi de ikke har været indeksreguleret. De er derfor blevet udhulet over mange år.

Udfordringerne med blød PVC kommer til syne hver sommer, hvor arrangørerne af de store musikfestivaler står tilbage med store affaldsproblemer, når gæsterne efterlader luftmadrasser i titusindvis, regntøj, gummistøvler, presenninger og badedyr mv.

”Vi ved med sikkerhed, at der findes alternativer til PVC i disse produkter. At fjerne afgiften vil gøre PVC komparativt billigere. Vi får dermed ikke udfaset PVC og fremmet produkter, som er relativt mindre problematiske at genanvende,” skriver Brancheforeningen Cirkulær i sit brev.

Læs hele brevet til Skatteudvalget under Dokumenter.

Emne

Nana Winkler