Brancheforeningen Cirkulær tager dataudfordringen seriøst

Kvaliteten er blevet bedre i Miljøstyrelsens nye affaldsstatistik, og især forklaringerne er gode. Der er dog stadig rum for forbedring. Brancheforeningen Cirkulær samarbejder med styrelsen om at løse udfordringerne.

Big data

Miljøstyrelsens netop offentliggjorte affaldsstatistik for 2013 er af en væsentligt bedre kvalitet end tidligere statistikker. Brancheforeningen Cirkulær glæder sig særligt over, at Miljøstyrelsen i langt højere grad forklarer baggrunden for tallene.

"Det er blevet en statistik for nørder, og det er positivt ment. Nu kan vi bedre se, hvordan Miljøstyrelsen er kommet frem til tallene. Det er afgørende, når vi skal arbejde videre med at forbedre datakvaliteten, " siger specialkonsulent Nana Winkler, Brancheforeningen Cirkulær.

Kommuner og affaldsselskaber øger genanvendelsen
I forhold til selve resultaterne i statistikken, hæfter Brancheforeningen Cirkulær sig ved, at genanvendelsesprocenterne stiger ude i kommunerne.

"Vi genkender tendensen – at kommuner og affaldsselskaberne indsamler mere til genanvendelse, uanset om vi ser på al affald, husholdningsaffaldet, eller på ressourcestrategiens syv fokusfraktioner. Vi mener dog, at procenterne er endnu højere, så det skal vi se nærmere på," siger Nana Winkler.

Trods den forbedrede kvalitet er det nemlig fortsat forskelle mellem affaldsdatastatistikken og de tal, Brancheforeningen Cirkulær får fra sine medlemmer.

Gode data kræver en indsats
Derfor arbejder foreningen løbende på sammen med medlemmerne og Miljøstyrelsen at forbedre datakvaliteten, i år især med fokus på de fraktioner, som indgår i ressourcestrategiens 50 procents-målsætning.

Allerede i næste uge mødes Brancheforeningen Cirkulær med Miljøstyrelsen for at diskutere, hvordan de fortsatte udfordringer med affaldsdatasystemet kan løses.

Foreningen kunne bl.a. godt ønske sig, at affaldsdatasystemet blev brugt til at se på de reelt genanvendte, energiudnyttede samt deponerede mængder, fremfor udelukkende at se på den første behandling af affaldet. Som det fremgår af statistikken, er der en forskel på hele 144.000 tons mellem det danske affald, der er modtaget på affaldsenergianlæggene, og det primært producerede affald afsat til energiudnyttelse. Det gør statistikken mindre egnet til kapacitetsplanlægning på anlæggene.

Det er også uheldigt at de affaldsmængder, der fremgår af den officielle statistik, ikke stemmer overens med de benchmarkingdata om affaldsenergi og deponering, der offentliggøres til Folketinget. Det skal der naturligvis rettes op på.

Evaluering af affaldsdatasystemet
Brancheforeningen Cirkulær ser ligeledes frem til den evaluering af affaldsdatasystemet, som indgår i den overordnede evaluering af affaldssektorens organisering. Evalueringen forventes afrapporteret i efteråret 2015.

"Der er brugt mange ressourcer på affaldsdatasystemet, uden at det har opfyldt alle aktørernes databehov – f.eks. ved tilsyn og kommunal affaldsplanlægning," siger Nana Winkler.

Niels Toftegaard