Efterlyses: Skrappere EU-krav til industri- og erhvervsaffald

EU skal måle på affald fra industri og erhverv og sikre, at det ikke ender på lossepladsen, som det sker i dag. Det mener fem europæiske interesseorganisationer på affalds- og miljøområdet i et brev til en række nøglepersoner i EU-systemet. Brancheforeningen Cirkulær bakker op.

Losseplads

Over 100 mio. tons industri- og erhvervsaffald bliver hvert år deponeret i Europa. Det problem er EU nødt til at tage hånd om, mener bl.a. de europæiske affaldsforeninger MWE og CEWEP, som Brancheforeningen Cirkulær er medlem af.

EU har intet samlet overblik over, hvad der sker med affaldet fra medlemslandenes erhvervs- og industrivirksomheder – og hvad værre er, mangler der konkrete mål for at skære i den enorme mængde affald, der hvert år ender på deponier og lossepladser i Europa.

Det er politikere og embedsmænd i EU-systemet nødt til at tage hånd om, hvis vi skal gøre drømmene om cirkulær økonomi til virkelighed.

Det mener fem europæiske interesseorganisationer på miljøområdet – heraf to, som Brancheforeningen Cirkulær er medlem af – som er gået sammen om et fælles opråb til en række nøglepersoner i EU-systemet, bl.a. de enkelte landes forhandlere på affaldsområdet.

”Det er afgørende for EU’s omstilling til mere cirkulær økonomi, at vi skærper kravene til affaldshåndteringen i industrien, så vi får nedbragt de enorme mængder affald, der desværre stadig havner på europæiske lossepladser,” mener Brancheforeningen Cirkulærs direktør Jacob Hartvig Simonsen, der også er vice-president i to af organisationerne bag brevet.

Knæfald for industrien

Over 100 mio. tons erhvervs- og industriaffald ender hvert år på deponier og lossepladser i primært syd- og østeuropa samt de britiske øer i stedet for at blive genanvendt eller udnyttet til energi.

Allerede da EU-Kommissionen præsenterede sin cirkulær økonomi-pakke i december 2015 var Brancheforeningen Cirkulær kritisk overfor de manglende mål for industri- og erhvervsaffald på europæisk niveau. 90% af alt affald, der deponeres i EU, er industri- og erhvervsaffald. Et knæfald for de store europæiske industri og erhvervsorganisationer, mente Brancheforeningen Cirkulær dengang – og det står ved magt.

Danmark går forrest

”I Danmark har vi i mange år sat mål for genanvendelsen af industri- og erhvervsaffald, samtidig med, at det har været forbudt at deponere genanvendeligt affald, uanset om det kommer fra husholdninger eller virksomheder. Sådan skal det selvfølgelig også være for hele EU. Det vil sætte skub i den omstilling til et mere ressourceeffektivt EU, som alle drømmer om,” mener han.

Organisationerne foreslår helt konkrete ændringer i de forslag til nye affaldsregler, der netop nu forhandles om i EU-systemet. Ændringerne vil pålægge EU-landene at måle og overvåge mængden af affald fra industri og erhverv. Samtidig foreslår de fem organisationer, at EU-Kommissionen undersøger mulighederne for at sætte reduktionsmål for deponering af industri- og erhvervsaffald.

Det skal sikre, at vi på længere sigt øger genanvendelsen, og at kun den resterende ikke-genanvendelige del af affaldet energiudnyttes – eller deponeres som absolut sidste udvej.

Fakta: Hvem har skrevet brevet?

Fem europæiske brancheorganisationer står bag brevet til nøglepersoner i EU-systemet:

• Municipal Waste Europe (MWE): Europæisk interesseorganisation for kommuner og kommunalt ejede selskaber med ansvar for affaldshåndtering.
  • Confederation of European Waste-to-Energy Plans (CEWEP): Paraplyorganisation for ejere og operatører (både kommunale og kommercielle) af affaldsenergianlæg.
  • European Environmental Bureau (EEB): Den største paraplyorganisation på europæisk niveau, der repræsenterer nationale borgerdrevne ngo’er på miljøområdet.
  • European Compost Network (ECN): Europæisk medlemsorganisation, der både består af virksomheder, forskningsinstitutioner og lokale foreninger, og som promoverer genanvendelse af biologisk affald og ressourcer.
  • CEEP: Fælleseuropæisk organisation for selskaber og institutioner, der arbejder med offentlige opgaver og services i det offentliges interesse.

Brancheforeningen Cirkulær er medlem er CEWEP og Municipal Waste Europe (MWE). I begge foreninger er Brancheforeningen Cirkulærs direktør Jacob Hartvig Simonsen vice-president.

Det Økologiske Råd og Danmarks Naturfredningsforening er medlemmer af European Environmental Bureau.

Brancheforeningen Genanvend Biomasse samt Solum Gruppen er medlemmer af European Compost Network.

KL og Dansk Regioner er medlemmer er CEEP. Fakta: Hvem har skrevet brevet?

Emne